E-handel först när Ikea öppnar i Mumbai

Älmhult/Mumbai Artikeln publicerades
Ikea öppnade i Hyderabad för ett år sen. Nu går de vidare till Mumbai.
Foto: Mahesh Kumar A.
Ikea öppnade i Hyderabad för ett år sen. Nu går de vidare till Mumbai.

Ikea tar nästa steg i sin storsatsning på Indien. I mångmiljonstaden Mumbai (tidigare Bombay) väljer de att lansera e-handeln innan de bygger varuhus. Det är första gången Ikea tar det här greppet i stor skala.

Det var i förra veckan som e-handeln gick online.

Inom det kommande verksamhetsåret (september till augusti) blir det varuhus i Mumbai. Först ett av de stora, klassiska varuhusen.

– Därefter har vi ett antal av de nya formaten vi arbetar med som är under utveckling och som också kommer att öppna strax därefter i Mumbai, säger Ikeas market area manager Per Hornell som leder Mumbaisatsningen.

Som Smålandsposten tidigare berättat testar Ikea flera typer av mindre butiker eller utlämningsstället runt om i världen.

Totalt 2-3 traditionella varuhus och 4-5 av de mindre butiksformaten, tror Hornell på för Mumbai.

Han kallar det för en marknadsapproach: Att se alla varuhusformat och försäljningskanaler som en helhet istället för att planera för ett varuhus i taget.

Varför satsar ni på e-handel först?

– Vi har en målsättning att nå hundra miljoner människor i Indien innan 2022. För att få den räckvidden är e-handeln naturligtvis en stor del av den apporachen. Vi ser också på kundens beteende. I Delhi, Mumbai och Bangalore är det verkligen en ung befolkning som i hög grad är digitaliserad. Det finns ett konsumentbeteende idag där man i väldigt stor utsträckning förlitar sig på mobiltelefon och e-handel, säger Per Hornell.

Blir e-handel först framtiden för Ikeas lanseringar, även på andra marknader?

– Jag skulle nog se det som att det är e-handel som ett komplement till de fysiska formaten, där de tillsammans ger en helhet, som är den approach vi driver. Sen ser vi att nästan alla större städer har knappheten på tid gemensamt. Där är e-handel något som gör oss mer tillgängliga, fortsätter han.

Nu väntar de och ser hur utfallet blir (Hittills har det gått bra, menar Hornell). Slår det väl ut tror Per Hornell att den här lanseringsstrategin kan bli vanligare i framtiden.

När e-handel blir allt viktigare har många pekat ut logistik som en av Ikeas stora utmaningar. I normalfallet spelar varuhusen en viktig roll i logistikkedjan. Utan varuhus på plats förlitar de sig på en kundordercentral (liknande den i Torsvik) i närheten och partnerskap med lokala företag som levererar sista biten ut till kund.

– Många vill ha montering. Där har vi externa partners utanför Ikea. Via appar kan du boka montering, säger Hornell.

För ett år sen öppnade Ikea sitt första indiska varuhus i Hyderabad och nu alltså e-handel i Mumbai med ett antal fysiska butiker i pipeline. Framåt väntar e-handel i Hyderabad. Nästa ort blir Pune. Sen Bangalore och Dehli. Allt inom de närmaste 18-24 månaderna.