Annons

Elev misshandlade klasskamrater på lågstadieskola

En lågstadieelev på en skola i Älmhults kommun har använt våld mot flera andra elever och stängts av.
Skolan tar på sig en del av skulden och ber om ursäkt.
Rektorn konstaterar att man inte helt följt planen för eleven som kräver extra stöd.
Älmhults kommun • Publicerad 16 september 2019
En elev får hemundervisning efter att ha slagit sina klasskamrater. Men föräldrarna är kritiska till att skolan inte gett det stöd som de menar behövs. Nu har skolan bett om ursäkt.
En elev får hemundervisning efter att ha slagit sina klasskamrater. Men föräldrarna är kritiska till att skolan inte gett det stöd som de menar behövs. Nu har skolan bett om ursäkt.Foto: Arkivfoto

Det var i förra veckan som en elev på en skola i Älmhult var våldsam mot andra elever. Skolan stängde då av eleven.

Eleven har under förra veckan haft hemundervisning. Under kommande tid kommer hen att undervisas enskilt på annan plats. Rektorn menar att det handlar om att bygga upp tryggheten igen hos övriga elever. En del av eleverna som blivit rädda av händelserna eller utsatta för våld har fått telefonsamtal från kurator och det arbetet fortsätter, enligt rektorn.

Annons

Eleven har en funktionsvariation och behöver därför extra stöd. Något eleven inte fått fullt ut när denne började första klass.

– Hen läste tredje årskursens matte redan i förskolan för att bli stimulerad. Det fungerade där, säger pappan till barnet och betonar att just stimulans är viktigt.

”"När mitt barn blir argt blir hen riktigt arg.””

Enligt pappan är orsaken till våld och vredesutbrott i skolan just understimulans.

– När mitt barn blir argt blir hen riktigt arg. Hemma brukar hen gå till en lugn plats för att varva ner. I skolan ligger denna platsen tre trappor upp och en korridor bort. Det är inte samma möjligheter som i förskolan.

Föräldrarna menar att de gjort vad de kan för sitt barn. De kontaktade skolan under sommarlovet för att få till ett möte om hur undervisningen skulle fungera för barnet. Men det blev ett möte först efter att skolan hade börjat trots föräldrarnas önskemål om att börja slussa in barnet i klassen försiktigt.

– Men det blev inget möte innan skolan började och de kastade in mitt barn i klassen på heltid och satte barnet med ettans mattebok. Hen blev frustrerad och lärde sig ingenting. Det kändes som att de inte tog oss på allvar, säger pappan.

Skolans rektor säger till Smålandsposten att kritiken från föräldrarna delvis kan vara befogad.

– Jag tänker att det kan finnas en viss sanning i det. Det har varit informationsbrist kan man säga när det gäller att anpassa skoldagen och undervisningen. De berörda hade ett möte före sommaren där man la upp en strategi med anpassningar och vad som skulle göras. En del har gjorts, en del inte. Jag hade till exempel ingen kännedom om vad som stod i anteckningarna i ärendet. Men jag kan inte säga att vi har brustit i våra rutiner utan det är flera olyckliga omständigheter, bland annat ett rektorsbyte och brist i rutinen av information.

”Nu gäller det att återupprätta trygghet och studiero”

Rektorn menar att hon agerade när hon fick reda på hur situationen såg ut och man har under senaste tiden haft flera möten med vårdnadshavare och elevhälsopersonal.

Eleven är fortfarande inskriven i sin klass och läraren är mentor.

Annons

– Nu gäller det att återupprätta trygghet och studiero. Har vi det kan det fungera. Men jag förstår att de utsatta barnens föräldrar blir oroliga och bekymrar sig om man vågar skicka sina barn till skolan. Alla barnen har ju rätt att gå till skolan och har skolplikt.

Vad har skolan för ansvar för det som har hänt?

– Vi har ett jättestort ansvar så klart. Det är väl därför det råder stor frustration.

Kunde man inte dragit lärdom av tidigare möten som genomförts i förskoleklass?

– Allt är ju inte konstant utan förutsättningar ändrar sig över tid. Det blir ny miljö och nya lärare samt nya krav och mål när man börjar skolan. Sedan har elever följts åt under flera år så just det är inte nytt.

På fredagen hade föräldrarna möte med bland annat rektor och elevhälsa. Pappan är nöjd med mötet.

– Nu har de äntligen satt in rätt åtgärder med speciallärare och en resursperson. Hen ska inte sitta med andra barn just nu. Vi ska börja så här en månad. I och med att hen inte ligger på samma nivå som de andra barnen, säger han.

Pappan berättar att skolan på mötet bad om ursäkt hur ärendet hanterats. Något som bekräftas av rektorn.

– Vi är inte sämre att vi får be om ursäkt när vi gjort fel, säger rektorn.

Karl-Magnus LundvallSkicka e-post
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons