Olycksparet redo för omstart

Älmhult Artikeln publicerades

De hade änglavakt och överlevde värsta kraschen.

Det är åtta månader sedan Robin Sandberg och Mathias Bengtsson rände ut i naturen utan fungerande broms i sin Toyota Corolla.

Nu laddar Team Nybe-paret för comeback på hemmaplan i landets säkraste rallybil.

”Ända sedan vi träffades, första gången redan på sjukhuset i Linköping, så har vi varit inställda på comeback. Om vi får fram drivaxlar och vissa småprylar i tid så finns vi med vid South Swedish... i landets säkraste bil”, lovar Robin Sandberg och Mathias Bengtsson.
Foto: Per Ohlsson
”Ända sedan vi träffades, första gången redan på sjukhuset i Linköping, så har vi varit inställda på comeback. Om vi får fram drivaxlar och vissa småprylar i tid så finns vi med vid South Swedish... i landets säkraste bil”, lovar Robin Sandberg och Mathias Bengtsson.

När anmälningstiden till vårens stora rallytävling, SM-deltävlingen South Swedish Rally 10-12 maj och med start och mål i Älmhult, har Team Nybe anmält samtliga tre förare.

– Vi har anmält tre bilar och har för avsikt att starta med samtliga i South Swedish Rally, förklarar Mathias Bengtsson, stallchef för Team Nybe.

Intressant  är naturligtvis att SVT:s motorexpert och tidigare rallyproffset, värmlänningen Jonas Kruse, ännu en gång gör ett gästspel i teamets bakhjulsdrivna Volvo 240.

– Det är både kul och spännande med Jonas i en av våra bilar ännu en gång. Jonas är riktigt tänd efter sitt deltagande i Silverkongen i lördags, säger Mathias Bengtsson och tillägger att kontakten med Jonas Kruse från början var ett långskott, men som gick i mål.

Håkan Ekholm är kartläsare åt Jonas Kruse i SSR.

Ur ett bilsportperspektiv är dock smålänningen Robin Sandbergs comeback i en nybyggd Toyota Corolla efter den svåra kraschen i SM-deltävlingen East Swedish Rally i september intressantast. Både Robin och hans kartläsare, stallchefen Mathias Bengtsson, skadades mycket svårt när de körde av specialsträckan efter att bromspedalen brustit.

– Vi vet ju inte hur vi reagerar när det är dags att sätta sig i tävlingsbilen igen och det blir allvar, men just nu känns det bra och vi är ordentligt sugna, säger Mathias.

– Jag kommer aldrig bli helt återställd i armen eftersom den vuxit ihop snett efter skadan men jag tror inte det ska hämma oss, och ska jag vara ärlig så spritter det i kroppen för att få köra igen, säger Robin.

Kartläsare Bengtsson har ett sista minne innan lungan punkterades, revbenen knäcktes och nacken bröts. Grus som yr och kaos.

Robin Sandberg, som överrumplades av en bromspedal som över huvud taget inte svarade, minns däremot ingenting av när olycksbilen for rakt ut i terrängen under East Sweden Rally i Östergötland.

– Det är små marginaler och jag kan tacka den där ambulanstjejen som fanns på plats med sina specialkunskaper att jag sitter här i dag, fortsätter Mathias.

Åtta månader och en hjärtinfarkt senare är co-drivern på banan igen. Samma med sargade rallyföraren Robin Sandberg. Och humöret är det inget fel på.

– Ända sedan vi träffades, första gången redan på sjukhuset i Linköping, så har vi varit inställda på comeback. Om vi får fram drivaxlar och vissa småprylar i tid så finns vi med vid South Swedish, lovar de.

Men det blir en kamp mot klockan, för de lämnar inget åt slumpen.

– Nej, det blir Sveriges säkraste rallybil med båge i annat material och mer och tjockare rör och så ordentligt med sidokrockskydd, förklarar Mathias Bengtsson.

Duon från stall Team Nybe var riktigt illa ute i East Sweden Rally den där olycksaliga septemberlördagen då hela mästerskapscirkusen skulle avgöras.

– Jag tappade puls och andning, så till slut fick de strunta i mina smärtor och slita mig ur bilen så fort som möjligt för att helt enkelt hålla liv i mig. Det var rätt brutalt när de tryckte ner en slang i lungan för att fixa ventilationen, berättar Mathias Bengtsson.

Förutom punkterad lunga hade han bruten nacke och skulderblad samt flertalet revben brutna.

Under transporten till sjukhuset krisade det rejält även för Robin Sandberg.

– Jo, även jag hade änglavakt. Jag började må illa och fick uppstötningar, men som tur var hade ambulansen speciell intubationsutrustning, så de kunde hålla luftvägarna fria. Det räddade mig, säger han och blickar framåt i ny och säkrare bil.

Teamets tredje bil, även den en Toyota Corolla i Grupp H, kommer att köras av blekingebon Jonas Åkesson. Bilen är under byggnation och utgår från en ny kaross, men med många delar från Robin Sandbergs kraschade tävlingsbil.

– Just nu lägger vi all tid på att få ordning på bilen. För mig personligen är det en stor omställning att få köra framhjulsdrivet efter alla år med bakhjulsdrift, säger Jonas Åkesson som har Andreas Martinssonsom ny kartläsare.

Team Nybe i South Swedish Rally 2018. Fr v Jonas Kruse med kartläsaren Håkan Ekholm, Jonas Åkesson med kartläsaren Andreas Martinsson,Robin Sandberg med kartläsaren Mathias Bengtsson.
Foto: Robin Sörensen
Team Nybe i South Swedish Rally 2018. Fr v Jonas Kruse med kartläsaren Håkan Ekholm, Jonas Åkesson med kartläsaren Andreas Martinsson,Robin Sandberg med kartläsaren Mathias Bengtsson.

Fakta

South Swedish Rally 2018

Vad: SM-deltävling som de senast tre åren gått i Karlskrona. Innan dess har Växjö, Vetlanda, Ljungby och Tingsryd varit huvudorter.

Var: I och runt Älmhult, med högkvarter/tävlingscentrum i anslutning till Ikea hotell och uppställningsplats för bilarna samt start och mål på Torget. Älmhult kommer att vara huvudort för rallyt i minst tre år.

När: 10-12 maj. Totalt ska tolv sträckor köras på sammanlagt cirka 125 km. Start på fredagseftermiddagen med publiksträckan Millebygden, som körs två gånger. Därefter går SM-fältet på lördagen ut på längre skogsvägar.

Mer info: southswedishrally.com och facebook.com/pg/SouthSwedishRally

Visa mer...
Skräckbilder från förra året. Robin och Mathias blickar tillbaka... och framåt. På den gamla, kraschade Corollan, och mot att få starta i den nya och extremt säkerhetsutrustade bilen.
Foto: Per Ohlsson
Skräckbilder från förra året. Robin och Mathias blickar tillbaka... och framåt. På den gamla, kraschade Corollan, och mot att få starta i den nya och extremt säkerhetsutrustade bilen.