Reklamskyltar för Älmhult för dyra för de rödgröna

Älmhult Artikeln publicerades

Digitala reklamskyltar i Älmhult har blivit en het politisk fråga. – Det här är styvmoderligt behandlat, säger Claes Lindahl, (C).

Den 27 juni 2011 lämnade centerpartisten Claes Lindahl in en motion om att Älmhult borde marknadsföra sig med digitala informationsskyltar för att locka fler människor att bli Älmhultsbor. Det tog tre år innan den hamnade på kommunfullmäktiges bord. Men där blev det ja.

Och kommunledningsförvaltningen fick i uppdrag att fixa skyltar vid järnvägsstationen när arbetena med övergången var klara samt att uppdatera annan skyltning vid infarter till Älmhult.

Men sen hände ingenting. På ett bra tag.

I höstas tillsattes en arbetsgrupp som föreslog placeringar av skyltar och vad allt skulle kosta. Priset för de digitala skyltarna skulle enligt förslaget hamna på 716 000 kronor. Då räknas inte framdragning av el med.

När ärendet med skyltarna var uppe på kommunstyrelsens arbetsutskotts sammanträde senast blev det nej. Sju år efter att Claes Lindahl lämnade in motionen så anser de rödgröna att det blir för dyrt.

– Jag är mycket besviken och skarpt kritisk till hur kommunikationsenheten skött detta och inte verkställt kommunfullmäktiges beslut trots att de haft fyra år på sig. Jag tror inte heller att det behöver bli så dyrt, säger Claes Lindahl.

– Om vi haft skylt på torget hade vi kunnat bjuda Älmhultsborna på VM-fotboll på storbild på torget.

Nu ska de digitala skyltarna upp i kommunstyrelsen där Claes Lindahl hoppas på ett beslut som går hans väg.

– Sista ordet är inte sagt, säger Claes Lindahl, (C).

”Jag är mycket besviken”