Annons

Småland möter Pakistan i Skåne – och det är bara början

Möt rustik hembygd mitt i asfaltsdjungeln. Bruno Bergenholtz, jeans- och textilkillen från Älmhult, lockar med återbruk, skogsmystik och inredning som skriker originalitet. Ett stycke Småland på gågatan i Malmö, långt från likriktning och massproduktion, och med en pakistansk affärsman i ryggen.
Malmö • Publicerad 22 februari 2018
Livsstilsbutikens skapare, Bruno Bergenholtz, har hämtat inspiration hemifrån Småland.
Livsstilsbutikens skapare, Bruno Bergenholtz, har hämtat inspiration hemifrån Småland.Foto: Per Ohlsson
Solstrålar letar sig genom högvuxen gran- och tallskog ner mot småländsk mossa. I ett annat rum, ett annat tema.
Solstrålar letar sig genom högvuxen gran- och tallskog ner mot småländsk mossa. I ett annat rum, ett annat tema.Foto: Per Ohlsson

Efter två år på tekniskt gymnasieprogram på Haganässkolan fick esteten i honom nog, och han bestämde sig för att ta en tillfällig studiepaus. Drygt 30 år senare pågår den fortfarande.

– Den där utbildningen var inkörsport till Älmhults bruk, och det var inte riktigt min grej. Jag var intresserad av mode och av att skapa, berättar Bruno Bergenholtz.

Annons

Vi träffas i hans egen experimentverkstad, eller snarare utställningslokal.

– Detaljhandeln måste leverera upplevelser i dag. Det är helt nödvändigt när näthandeln ökar så extremt, säger han.

Det handlar om att erbjuda en inspirerande mötesplats i kreativ atmosfär där alla känner sig välkomna.

Den Skånebaserade kronobergaren är vd för och grundare av Absmåland, butiken på Södra Förstadsgatan alldeles intill cityknutpunkten Triangeln – med hotell, köpcentrum och tågstation i samma komplex. Även om han tagit en rejäl paus från plugget, så har han definitivt inte legat på latsidan.

– Allt började på JC (numera Jeansbolaget) i Älmhult. När jag hoppade av skolan fick jag jobb där, som säljare på jeans- och barnavdelningen. Ove Valand lärde mig grunden till det jag kan om detaljhandeln. Ja, familjen Valand är min koppling till Älmhult i dag, de jag fortfarande har kontakt med men hälsar på allt för sällan.

– Ove var en inspirationskälla, ett energiknippe. Själv provade jag allt från grovgöra till finlir. Första dagen fick jag skotta uppfarten, kommer jag ihåg, och jag undrade nog lite var jag hamnat.

Men Bruno Bergenholtz blev kvar. JC-kedjan blev hans inkörsport. Han drog vidare till Växjö och jobbade som andreman och blev sedan butiksansvarig i Ljungby.

– Jag var 21 år och hade egen firmabil, men jag hade bara varit i Småland, inte sett världen. När jag fick erbjudande om att bli inköpsassistent på jeansavdelningen i Borås så kändes det som ett steg i rätt riktning, även om det var sämre lön och ingen bil.

Med hjälp av företaget skräddarsyddes en ettårig utbildning på textilhögskolan och karriären drog vidare till praktiktjänster i Hongkong och Portugal.

– Det fina med JC var att vi utgick från produkten. Andra kedjor kunde börja med att fråga vad de får för ett visst pris. Jag upplevde det alltid som att design och produkt stod i centrum hos oss.

Annons

Efter några år som produktchef slog sig familjen ner i Eskilstuna.

– Vi fick vårt första barn, Johan, och jag hade rest så himla mycket. Så i stället tog jag över JC, Boys & Girls och Brothers i city och öppnade Sisters och egenskapade konceptet Basement.

Det gick bra i början. Men huvudkontorets stratergi och JC:s Sistersatsning urholkade ekonomin och flyttlasset gick tillbaka till Borås. Både Ellos och modekedjan Joy var arbetsgivare innan nästa kliv.

– Jag bytte bana helt. Vi köpte hus som jag renoverade, stylade och sålde vidare under några år. Jag hade alltid jobbat med interiör i butikerna, skapat spännande miljöer. Det fick jag uttryck för i husbranschen, men så gick marknaden ner och jag tröttnade på att jaga hantverkare och jobba mycket för mig själv. Jag är nog lite för social för den rollen.

Nu blev det fyra år som produktchef på Hemtex, men till slut frustration över att inte få gehör för sina idéer och kunna styra en stor skuta dit han ville. I stället sjösattes det egna projektet på fritiden hösten 2013.

Och här sitter vi i ett rum med tapeter där solstrålar letar sig genom högvuxen gran- och tallskog ner mot grön mossa. Pinnstolar hänger uppspända på linor över rulltrappan till andra våningen. På en kortvägg en projektor som visar bilder från barndomens Älmhult, på familj, vänner och kända miljöer.

– Jag började fundera på vilket koncept som saknades, och snickrade ihop detta. Återbruk är en viktig bit och målet att inte bygga på sopberget.

Han slog sig ihop med en pakistansk affärsman, Ovais Akbani, med brokig bakgrund och i dag tillverkas Brunos bädd- och badrumskollektioner liksom hans kökstextilier i Dhaka.

– Vi är transparenta. Vi producerar vår egen linje i en bra fabrik med bra miljö, försäkrar han.

Han marknadsför ett grönt livsstilskoncept där det oväntade möter det traditionella. Här finns handplockat sortiment av heminteriör och mode i ekologiskt eller återvunnet material. Unika vintagemöbler blandas med växter och ett kafé frestar med pajer, sallader, mackor och fikabröd samt Smålandsrostat kaffe från Kalmar. Allt med fokus på ekologiska råvaror.

Annons

– Vi letade lokaler i Stockholm, Göteborg och Malmö. Jag ville inte börja i någon källarlokal och när vi hittade den här kåken kändes det helt rätt. Vi började med att ta fram det fantastiska huset. Innan hade det varit en klädaffär som var rätt exkluderande – lite för coolt för sina kunder kan man säga.

– Men vi hittade karaktär och själ. Vi pratar inte så mycket pris – hellre inspiration och hållbarhet. Sedan är event och workshops ytterligare en parameter och så vill vi gärna krydda allt med livemusik och vårt kafé. Det ska vara en upplevelse att komma hit. Ett härligt ställe där folk gillar att vara.

Öga mot öga med en inredningskille från Älmhult, i ett rum med småländsk urskog uppåt väggarna, är det förstås svårt att undvika ett specifikt ämne. Han avslöjar att han har en Ikea-pryl hemma. Varken mer eller mindre. Ett brickbord som han målat om och gett personligt tilltal.

– De hyr in sig här ibland och håller workshops med sin personal. Jag tycker väl att Ikea skulle våga vara en aning mer inspirerande, säger Bruno Bergenholtz.

– Men företaget ÄR Älmhult. Fast vi var lite utanför sfären under min uppväxt, även om vi hade deras möbler hemma och pappa hade en del med dem att göra som kommunens fastighetschef.

Sedan demonstrerar han de idylliska barndomsåren i Älmhult med att hålla upp en boxarnäve – felknuten med tummen gömd inne i handen. Bara för att visa sin okunskap om det brutala och råa här i livet.

– Jag trodde man boxades så. Du vet, det var en extremt snäll uppväxt. Vi slogs aldrig, kanske brottade ner och höll fast den som var lite dum. Allt var så oskyldigt.

Han tillhörde nybyggarbarnen på Sölvegatan och berättar om lekarna och tävlingarna – alla av oskyldig karaktär – med och mot grannungarna på Wallingatan. Och om rondellen där de höll till och som de kallade runda ringen.

– Fast jag har haft min tid på Ikea jag också. Min kompis Niclas Cronsell och jag fick praktikplats där och vi blev skitglada. Vi fick en lista på grejer vi skulle plocka ihop och vi sprang i gångarna tills någon sa till oss på skarpen att inte förstöra ackordet.

Nå, hur ser framtiden ut?

Annons

– Vi tittar först och främst på lokal i Köpenhamn, sedan vidare ut i Europa. Och givetvis vill jag utveckla webben och webbhandeln.

När fick du din senaste aha-upplevelse på butikssidan?

– Jag är rätt kräsen och ställer höga krav på inspiration och service, men när jag var i Frankfurt i januari såg jag något häftigt. De hade skapat en butik i en gammal lagerlokal. Man gick in via lastbryggan och bakom tunga plastförhängen fanns en herrekiperingsaffär i 1920-talsstil. Nytänkande och enormt inspirerande.

Likt tvätt upphängd på linor mellan fönster i en trång gränd i Neapel svävar pinnstolarna högt över rulltrappan i Malmöbutiken.
Likt tvätt upphängd på linor mellan fönster i en trång gränd i Neapel svävar pinnstolarna högt över rulltrappan i Malmöbutiken.Foto: Per Ohlsson
Kafédelen har fokus på ekologiska råvaror.
Kafédelen har fokus på ekologiska råvaror.Foto: Per Ohlsson
Bruno Bergenholtz nya bäddkollektion presenterad på liggvänliga lastpallar.
Bruno Bergenholtz nya bäddkollektion presenterad på liggvänliga lastpallar.Foto: Per Ohlsson
Per OhlssonSkicka e-post
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons