Utländska Ikea toppar svenska varumärken

Älmhult ,

Ikea rankas som Sveriges mest värdefulla varumärke.

Alt enligt konsultbyrån Brand finance, som allvarligt funderar på att kalla möbelföretaget holländskt.

Artikeln publicerades 19 maj 2017.

Möbelvaruhuset Ikeas varumärke har bara på ett år ökat i värde med 42 procent till motsvarande 210 miljarder kronor. En bidragande orsak var dessutom vinstökningen med 20 procent förra året.

Därmed toppar konsultbyrån Brand Finance Ikea listan över Sveriges mest värdefulla varumärken.

Stil, enkelhet, funktionalitet och prestigelöshet utgör fundamentet bakom Ikeas varumärke, enligt Brand Finance, som ser en direkt koppling mellan dessa värdeord och vad man brukar se som det allra bästa med Sverige.

Men det engelska konsultföretaget har haft svårigheter med att hantera Ikeas hemvist. Det bekräftar Joslyn Pannu, kommunikationschef på Brand finance i ett samtal med Smålandsposten.

De har diskuterat att ange Ikea som holländskt men har i år valt Sverige. Anledningen är att viktiga verksamheter finns i Sverige samt att Ikea föddes här.

Nu ska Brand finance se vilka reaktioner som kommer, baserat på att Ikea i år kallas för svenskt.

– Men nästa år kan vi markera det som holländskt, säger Joslyn Pannu.

Därefter följer H&M som ökat med 24 procent på ett år.