Annons

Uttalande om araber döms ut av SD-ledare

För andra gången inom en vecka tvingas SD:s länsledning att ta avstånd från valkandidaters agerande. Nu gäller det Lennart Strand, Älmhult, som uttalat sig om araber och om deras farlighet.
Älmhult • Publicerad 21 augusti 2018

– Detta är oacceptabelt och rimmar på intet sätt med partiets syn. Det är viktigt för oss att man ställer upp på våra grundläggande värderingar om man företräder vårt parti, säger SD:s länsordförande Tobias Lindgren, Hovmantorp.

Lennart Strand, Älmhult, intervjuades i Smålandspostens serie om nya politiker inför valet . I artikeln som publicerades i lördags sade han bland annat att "araber är araber" och att "dom är farligare än vad vi tror".

Annons

Det är åsikter som SD:s länsledning inte vill höra från valkandidater.

– Vi tar alltid alla dylika fall på allvar och kommer att hantera och diskutera frågan internt. När besked eller beslut finns att tillgå, kommer vi att kommunicera detta, säger Tobias Lindgren.

Sverigedemokraternas länsordförande Tobias Lindgren, Hovmantorp, har för andra gången inom en vecka tvingats att ta avstånd från valkandidaters agerande. Nu gäller det Lennart Strand, Älmhult, som uttalat sig om araber och om deras farlighet.Foto: Arkivfoto

Hur granskar Sverigedemokraterna lokalpolitiker innan de får lov att representera partiet?

– För att kandidera för Sverigedemokraterna i ett allmänt val måste man bli godkänd kandidat. Det blir man efter att ha genomfört och klarat partiets kandidathanteringsprocess. Processen innefattar bland annat utdrag ur belastningsregistret och en vandelsförsäkran.

En vandelsförsäkran är i korthet ett intyg där personen som skall engagera sig politiskt och officiellt skriver under på att man inte tillhört någon tvivelaktig organisation eller förening, inte dömts för brott eller ägnat sig åt andra saker som kan utlösa skriverier och ifrågasättande av media.

Partiets formella kandidathanteringsprocess i all ära. Har ni även samtal med kandidaterna, tar en fika med dem eller liknande för att sondera hur de resonerar och pratar, till exempel om araber?

– Partiet gör en granskning utifrån all information som finns att tillgå. Utöver det är det upp till respektive kommunförenings årsmöte att besluta om hur listan ska utformas. Därmed kan arbetsprocessen skilja sig åt mellan kommunföreningarna, säger Tobias Lindgren.

Han fick så sent som i helgen ta kraftfullt avstånd från agerandet av Växjös SD-kandidat Elisabeth Peterson. På sin FB-sida hade hon länkat till en låt med refrängen ”Svenskar är vita och landet är vårt” och dessutom sagt till Aftonbladet att ”man måste vara född svensk och ha svenska föräldrar för att vara svensk. Detta ärende kommer att diskuteras i detalj på riksplanet av SD.s medlemsutskott.

Kommer även Lennart Strands uttalanden att bli ett ärende för medlemsutskottet?

Annons

– Alla kontroversiella uttalanden och händelser granskas internt, svarar Tobias Lindgren.

Anders KarlssonSkicka e-post
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.