Bussarnas totala haveri

Insändare ,

Jag åker mycket sällan buss och så har det varit sedan jag tog körkort. Redan innan den tiden, när bussarna var vita och blå, så var aldrig någon buss särskilt full. Jag kan inte ens minnas att jag någon gång åkte buss och tänkte att det var platsbrist eller bussbrist för den delen.

Politiker pumpar in pengar i en kollektivtrafik som ingen använder, anser Ludwig Aronsson.
Foto: Urban Nilsson
Politiker pumpar in pengar i en kollektivtrafik som ingen använder, anser Ludwig Aronsson.

Skruva fram tiden till 2014 och en fullständig explosion sker. Nya bussar, kritiska trafikleder grävs upp för att bli busslinjer och samtidigt höjer regeringen bränsleskatterna.

Varje dag kör jag min bil till grannkommunen för att vara en tyglad skattebetalare. Klockan 07.20 passerar jag två pendelbussar på väg till Växjö och ingen av dessa bär på mer än tio passagerare.

Själv jämförde jag min egen bensinkostnad med ett pendelkort och den ökade tiden det kommer ta med bussen innebar att jag skulle gå back 1 300 kronor per månad att ta bussen.

Jag bor i ett av kommunens mest misslyckade nya områden, Vikaholm. Ett område som är blott en kassako för den politiska eliten utan någon som helst kunskap i stadsplanering.

Titta nu vad ni har gjort politiker. Ni har drivit Växjö till ett bidragsberoende med ett närmare 30 procent skatteunderskott i budgeten samtidigt som ni pumpar in våra pengar i en kollektivtrafik som ingen använder.

Miljön i all ära, men att livet ska funka för riktiga människor med riktiga jobb är ändå en förutsättning för precis allting ni stoppar in i er budget.

Ludwig Aronsson