Dags att sparka fler ”tränare"?

Insändare Artikeln publicerades
Växjö satsar mindre per elev än genomsnittet av Sveriges kommuner.
Foto: Berit Roald/AP
Växjö satsar mindre per elev än genomsnittet av Sveriges kommuner.

Kris i Växjös skolor. När ett fotbollslag går från elitnivå ner till gärdsgårdsserien så sitter som bekant tränaren löst. Den svenska skolan fungerar egentligen mycket bättre än den gängse mediebilden. Vad handlar då liknelsen mellan fotboll och Växjös skolutveckling om? Växjö kommuns skolor har precis som Östers IF har goda förutsättningar att lyckas i respektive ”serie” men underpresterar på olika sätt.

Öster kan nog räddas men med Växjös skolor är det värre då inget tränarbyte eller nytt spelsystem verkar vara i sikte …

Vad är det då för problem i Växjös skolor? Det räcker att ställa några enkla frågor utifrån Lärarförbundets ranking/statistik av skolorna i Sveriges alla 290 kommuner 2018. Växjö ligger på skamliga 188:e plats av Sveriges kommuner? (Bland det som mäts är bland annat elevernas studieresultat) Kalmar ligger på tionde. Kalmar FF spelar i Allsvenskan och Östers IF krisar i Superettan.

Att som Växjö ligga på 88:e plats sett till andelen behöriga/legitimerade lärare i en stad som är utbildningsort tycker jag inte kan ses som annat än ett fullständigt fiasko och i sig ett skäl att snarast ”byta tränare”.

Att det politiska styret i Växjö under valrörelsen lovade att Växjö skulle bli bästa skolkommun 2020 är direkt pinsamt. Det är stundande läsår som ”rycket” från 188 till etta ska komma. Vad gör kommunen för fel då? Skolpengen! Växjö satsar avsevärt mindre per elev än ens genomsnittet av Sveriges kommuner (264:e plats). Det skiljer tusenlappar för varje enskild elev!

Utöver en generell brist på resurser så används en hel del arbetstid och pengar till allehanda projekt påhittade av den centralstyrande utbildningsförvaltningen med käcka bokstavskombinationer som ska ”genomsyra” verksamheten som tar fokus från undervisningsuppdraget. Vad Kalmar FF gör så mycket bättre än Östers IF kan nog ingen svara på men det finns några skillnader mellan de båda kommunernas sätt att sköta skolan. I Kalmar har man en betydligt mindre byråkratisk svans av så kallade skolutvecklare och en plattare organisation med färre/inga mellanchefer mellan centrala ledningen och rektorerna. I Kalmar förefaller man lita på rektorers och lärares förmåga och resultatet talar ju för sig självt!

Ökade resurser verkar vara långt borta för Växjös skolor (Kommunen har ju stadshuset och annat viktigt att prioritera…) men en möjlig åtgärd vore väl att minska skolbyråkratin genom att mellanchefer och skolutvecklare med lärarutbildning i största möjliga grad återgick till lärarjobbet! Det skulle minska lärarbristen och skapa förutsättningar för en verklig skolutveckling i Växjö!

Anonym till följd av kommunens personalpolitik …