Nu måste vi sluta flygskamma varandra

Debatt Artikeln publicerades

Vi måste sluta ”flygskamma” varandra. Idag är det fullt möjligt att flyga miljömedvetet. Det skriver Ulf Axelsson, VD, Växjö Småland Airport.

FN:s handelsorgan Unctad presenterade nyligen en rapport som visar att klädbranschen är en större miljöbov än vad flygen och sjöfarten är - tillsammans. Klädbranschens utsläpp står, enligt rapporten, för 8 procent av växtgasutsläppen medan sjöfarten står för 2-3 procent och flyget 2 procent. Medelsvensken köper 13 kilo kläder och slänger 8 kilo - varje år. Men är det någon som känner klädskam eller köpskam när vi köpt ett nytt plagg? Flygresenärer däremot skuldbeläggs för sin miljöpåverkan så till den grad att vi 2017 fick ett nytt ord; ”Flygskam”.

Låt oss titta lite på om ”flygskam” verkligen är nödvändigt. Idag är det fullt möjligt att ta flyget från Växjö till Stockholm och för ett tillägg på 300 kronor köpa en miljöklassbiljett. Linjen mellan Växjö och Amsterdam är en av de grönaste i Europa, då bolaget kompenserar genom att köpa miljövänligt bränsle. Att aktivt välja ett resesätt som kompenserar för miljöpåverkan, är det något att skämmas över? Nej, knappast!

Ändå har dessa miljösatsningar inom flyget kritiserats istället för att hyllas. Anledningen är att inget miljövänligt flygbränsle tillverkas i Sverige. Bränslet produceras istället av använd frityrolja i USA. Detta har gjort att flygbolagen använder pengarna från flygresorna till och från Växjö för att tanka sina plan i USA med det dyrare miljövänliga jetbränslet. De svenska miljöpengarna hjälper alltså miljön i USA. Alternativet hade varit att transportera hit bränslet, men då också förlora 70 procent av miljövinsten. Helt rätt, enligt mig. Alternativet hade varit sämre, men ändå har satsningarna kritiserats.

Så ska resenärer verkligen skambeläggas för att de köper miljömedvetna flygbiljetter? Jag säger, låt oss istället lägga den energin åt att kräva att miljövänligt flygbränsle börjar tillverkas i Sverige. Enligt forskare har Sverige alla förutsättningar för att bli världsledande på den marknaden. Växjö Småland Airport är idag med i flera projekt som främjar utvecklingen av en svensk tillverkning av miljövänligt flygbränsle. Målsättningen? Ett miljövänligt flygbränsle av rester från den småländska skogen. För ett miljövänligt flygbränsle behövs verkligen.

Flygbranschen tar idag ett stort miljöansvar. Svensk flygindustri har själva tagit fram flera miljömål och har bland annat som mål att allt inrikesflyg ska vara fossilfritt 2030. Många flygresenärer väljer idag också att själva klimatkompensera med miljöklassbiljetter. Men det tar tid att se effekterna av alla insatser som branschen gör.

Transportstyrelsen konstaterar att samtidigt som flygresorna har ökat så har utsläppen av koldioxid har minskat med 40 procent från 1990 till 2017 tack vare effektivare flygplansmotorer. Om denna utveckling får möjlighet att fortsätta når vi snart våra mål.

Så sluta skambelägg flygandet. Det är inte så vi räddar miljön. Hjälp oss istället att göra flyget ännu mer miljövänligt! Flyget behövs i en modern internationell värld - och i en modern värld kan vi flyga miljövänligt utan skam. För sanningen är att vi kommer att flyga mer, men vi ska se till att vi kan flyga betydligt bättre!

Ulf Axelsson, VD, Växjö Småland Airport

Ulf Axelsson har tröttnat på snacket om flygskam.
Foto: Filip Sjöfors
Ulf Axelsson har tröttnat på snacket om flygskam.