Annons

Så kan ”svaghet” vändas till styrka

En kompetensförstärkning av kommunens skolpersonals kunskaper om neuropsykiatriska funktionsvariationer kan bidra till att en individ som upplevs stökig och okoncentrerad i stället uppfattas som kreativ och initiativrik. Det skriver det blågröna arbetsutskottet i Utbildningsnämnden.
Debatt • Publicerad 12 juli 2019
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Den enskilt viktigaste faktorn för våra barns och elevers utveckling är mötet med en kompetent lärare”, skriver det blågröna arbetsutskottet i Utbildningsnämnden.
”Den enskilt viktigaste faktorn för våra barns och elevers utveckling är mötet med en kompetent lärare”, skriver det blågröna arbetsutskottet i Utbildningsnämnden.Foto: PONTUS LUNDAHL / TT

Svensk skola står inför stora och varierande utmaningar, Växjö kommun är inget undantag. Det vilar många viktiga uppdrag på Sveriges skolor, där det kompensatoriska är ett av de viktigaste men också svåraste för kommuner att leva upp till. Däri ligger även utmaningen med att skapa en likvärdig skola för alla barn och elever, oavsett postnummer eller familjesituation.

Växjö har sedan ett antal år tillbaka lagt ett tydligt fokus på tidiga insatser, då vi ser att en bra start i livet leder till starkare och självständigare individer. Det gör att vi slipper laga så många trasiga vuxna. Växjö är i dag en förebild med tidiga insatser, men vi ser att vi kan göra mer, mycket mer för att fler barn och elever att känna sig inkluderade, samtidigt som de ges möjlighet till personlig utveckling. Vi vill att alla som går i Växjö kommuns skolor ska få möjligheten att utvecklas till sitt bästa jag.

Annons

Trots att många psykiska funktionsnedsättningar är väl kända till sina begrepp eller diagnos i dag, saknas ibland kunskap ute hos vår skolpersonal. Därför har Blågröna Växjö för budgetåret 2020 valt att lägga ett särskilt fokus på kompetensförstärkning av vår skolpersonals kunskaper kring neuropsykiatriska funktionsvariationer. Utbildningsförvaltningen har fått i uppdrag av kommunfullmäktige att kompetensutveckla all skolpersonal inom det specifika området.

Kunskapen är viktig ur flera perspektiv. I egenskap av skolpersonal som arbetar med våra barn och elevers utveckling har du dels möjlighet att skapa ökad förståelse för personer med någon form av funktionsvariation. Du har även en betydelsefull roll i att bidra till att få den enskilde individen att se personlighetsdragen som en styrka, snarare än en svaghet som det kanske annars skulle beskrivas som. Mer kunskap kring neuropsykiatriska funktionsvariationer kan bidra till att en individ som upplevs stökig och okoncentrerad i stället uppfattas som kreativ och initiativrik. Allt handlar om kunskap, förutsättningar och vägledning.

Det är trots allt så att den enskilt viktigaste faktorn för våra barns och elevers utveckling är mötet med en kompetent lärare. Låt oss därför bygga kunskap, förståelse och skapa fler starka individer för framtiden.

Blågröna arbetsutskottet Utbildningsnämnden

Pernilla Tornéus (M), ordförande i utbildningsnämnden

Torgny Klasson (L), vice ordförande utbildningsnämnden

Tina Sturesson (C), ledamot

Åsa Björkman, (KD), ledamot

Magnus Folcker (MP), ledamot

Annons
Annons
Annons
Annons