Böcker

Kritisk bibelbildning för vakna kyrkobesökare

Böcker

Ganska lagom till den tid på året då sagans skimmer omvärver kyrkorna kommer denna i eminent mening folkbildande bok.Historikern Lennart Lundmark försöker här göra den kritiska bibelbildning tillgänglig på nytt som på 1800-talet i alla fall var någorlunda allmän i bildade kretsar.

Artikeln publicerades 24 december 2013.

Ganska lagomtill den tid på året då sagans skimmer omvärver kyrkorna kommer denna i eminent mening folkbildande bok. Advents- och jultiden brukar ju betyda kollektiv regression till ”det var en gång”: i julljusens sken vill man höra om skattskrivning, Josef och Maria, Betlehem, det lilla barnet, herdar och änglar. Det ska vara som det alltid har varit. En gullig och stämningsfull saga. Inget fel i det – bara man nu inte bibringas intrycket att julevangeliet är historieskrivning. Det är det som är kruxet. För just intrycket av verklig historia är det som väldigt ofta förmedlas av kyrkorna när de gamla berättelserna återges. Och detta trots att det är omöjligt för den som ska bli präst i till exempel Svenska kyrkan att under sin utbildning undgå vetenskapens kritiska anmärkningar till de bibliska berättelserna.

Därför är detviktigt för den vakne kyrkobesökaren att ha Tvivlarens guide till Nya Testamentet i beredskap. Historikern Lennart Lundmark försöker här göra den kritiska bibelbildning tillgänglig på nytt som på 1800-talet i alla fall var någorlunda allmän i bildade kretsar. Det vill säga, att Nya testamentet är mycket bristfälligt som historisk källa, att det rymmer många motsägelser och mycken mytologi och i själva verket är en tendentiös textsamling vars ärende helt enkelt är att sprida och stärka tron på Jesus som Guds Son och Messias.

Ta exempletfödelseberättelserna. Såväl Matteusevangeliet som Lukasevangeliet vill påvisa att Jesus är den mäktige kung, Messias, som talas om och utlovas i några av Gamla testamentets texter. Profeten Mika hade skrivit att Messias ska komma från Betlehem. Alltså påstår evangelieförfattarna att Jesus föddes just där. Men det finns inga historiska belägg för att kejsar Augustus skulle ha utfärdat något påbud om skattskrivning som skulle tvinga Maria och Josef till Betlehem; ett sådant gigantiskt företag för hela det romerska riket borde rimligen ha nämnts i utombibliska dokument. Och det hjälper inte att Lukas skriver att Jesus föddes när Quirinius var ståthållare i Syrien. Lundmark konstaterar att ”det är klart bevisat via andra källor att Quirinius var ståthållare där först cirka tio år efter Jesus påstådda födelse.”

Tvivlarens guide– en även till det yttre smakfull bok, vars formgivning för tankarna till en bibelutgåva eller ett appendix till Den svenska kyrkohandboken – rekapitulerar även bibelkritikens historia och landvinningar, i sig ett spännande stycke vetenskapshistoria. Det är tydligt hur den tyska protestantismen har varit den främsta plantskolan för en vetenskaplig syn på Nya testamentet. Lundmark är väl insatt i ämnet och skriver medryckande och pedagogiskt, med informativ notapparat. Några smärre skönhetsfel kan enkelt rättas till inför nästa upplaga. Exempelvis inträffade vinundret enligt Johannesevangeliet i Kana, inte Kanaan.
En bonus är dessutom de avslutande kapitlen om de första århundradenas kyrkohistoria, hur kyrkan utvecklades ”från förtryckt till förtryckare”.

Lundmark harkort sagt gjort en kulturgärning i folkbildningens tjänst. Boken är en självklar julklapp till den som vill komma bakom sagoskimret. Och – se där en nyårsönskan! – en given del i kurslitteraturen för framtida religionslärare.

Christer Hugo