Mäklarfirmor ska sättas under lupp

Bostad/TT ,

Bostad/TT ,

Bostad/TT ,
Finansmarknadsminister Per Bolund (MP) vill skärpa tillsynen av fastighetsmäklarföretagen.
Foto:

Artikeln publicerades 2 maj 2017.

Misstankar om falska bud, lockpriser och dålig informationsgivning inför bostadsaffären oroar många konsumenter, visar den årliga så kallade konsumentrapporten från Konsumentverket.

– Det är en svår marknad och det är svårt att känna sig trygg med att allt sker enligt regelboken, säger konsumentminister Per Bolund (MP), som på måndagen mottog rapporten.

Att utöka tillsynsmandatet för Fastighetsmäklarinspektionen (FMI), så att det även omfattar mäklarföretag och inte som i dag bara enskilda mäklare, kan vara ett sätt att öka konsumentskyddet tror regeringen.

– Det tror vi kommer att kunna ge bättre förutsättningar för en helhetssyn. Självklart har mäklarna ett stort ansvar, men det kan också vara så att mäklarfirmorna pressar sina medarbetare att agera på ett sätt de inte själva vill, säger Per Bolund.

Frågan ska nu utredas.

Att få tillsyn över mäklarnas arbetsgivare skulle underlätta inspektionens arbete, enligt FMI:s chef Eva Westberg.

Antalet anmälningar mot fastighetsmäklare ökade till en ny rekordnivå i fjol, 416 stycken. Trenden ser ut att hålla i sig i år.

– Det har sannolikt med den heta bostadsmarknaden att göra, säger Eva Westberg.

Att man upplever att mäklaren har använt konstlade så kallade lockpriser för att locka folk till visningen är den främsta orsaken.

Men anmälningarna slutar sällan i disciplinära påföljder. Det hänger enligt Westberg ihop med att bevisbördan ligger på inspektionen och att mäklarna är duktiga på att ange olika skäl till att priser lyfter kraftigt från utropspriset.

Många anmälningar rör också hur själva budgivningen har gått till.

Ingrid Eiken Holmgren, vd för Mäklarsamfundet, delar bilden av att många konsumenter är oroliga för att priserna drar iväg. Men enligt henne handlar oron i första hand om bostadsbristen, inte om lockpriser.

– Köparna har stor förståelse för att det sätter press på priserna, säger hon.

I annonser ska det inte förekomma priser som säljaren inte är beredd att acceptera.

– Överlag skulle jag säga att mäklarna gör ett seriöst arbete, men det har en längre tid varit billigt att låna och det är bostadsbrist i över 80 procent av Sveriges kommuner. Med en sådan obalans är det inte särskilt förvånande att priserna stiger om det är flera budgivare inblandade, säger hon.

Det är inte fastighetsmäklarnas ansvar att säkra ett större utbud av bostäder, fortsätter hon.

– Självklart så finns det en grundläggande svårighet på bostadsmarknaden, att efterfrågan är större än utbudet. Det försöker vi rätta till med en aktiv bostadspolitik. Men det betyder inte att man inte måste sätta fokus på mäklarna, säger Per Bolund. (TT)

Fakta

Konsumentverkets förslag

Konsumentverket föreslår ett antal åtgärder för att förbättra situationen för konsumenter på bostadsmarknaden:

Inrätta en konsumentbyrå för bostadsköp

Möjlighet för Fastighetsmäklarinspektionen att granska mäklarföretag, inte bara enskilda mäklare.

För att få bukt med lockpriser borde mäklare ange ett bedömt marknadsvärde i annonser.

Mer transparens vid budgivning. Mäklaren bör kontrollera budgivares identitet. En budgivningslista ska lämnas till alla budgivare i processen.

Visa mer...

Fakta

Problemmarknader

De 10 marknader konsumenter upplever som mest problematiska. Det kan handla om klagomål på varor eller utförda tjänster, eller förtroende för företag på marknaden i allmänhet.

1. Telekomtjänster

2. Försäkringar

3. Bank- och finanstjänster

4. Tågresor och lokal kollektivtrafik

5. Hantverkare

6. Juridiska tjänster

7. Bilverkstäder

8. Fastighetsmäklare

9. El

10. Kläder/skor

Källa: Konsumentverket

Visa mer...
Finansmarknadsminister Per Bolund (MP) vill skärpa tillsynen av fastighetsmäklarföretagen.
Foto:

Artikeln publicerades 2 maj 2017.

Misstankar om falska bud, lockpriser och dålig informationsgivning inför bostadsaffären oroar många konsumenter, visar den årliga så kallade konsumentrapporten från Konsumentverket.

– Det är en svår marknad och det är svårt att känna sig trygg med att allt sker enligt regelboken, säger konsumentminister Per Bolund (MP), som på måndagen mottog rapporten.

Att utöka tillsynsmandatet för Fastighetsmäklarinspektionen (FMI), så att det även omfattar mäklarföretag och inte som i dag bara enskilda mäklare, kan vara ett sätt att öka konsumentskyddet tror regeringen.

– Det tror vi kommer att kunna ge bättre förutsättningar för en helhetssyn. Självklart har mäklarna ett stort ansvar, men det kan också vara så att mäklarfirmorna pressar sina medarbetare att agera på ett sätt de inte själva vill, säger Per Bolund.

Frågan ska nu utredas.

Att få tillsyn över mäklarnas arbetsgivare skulle underlätta inspektionens arbete, enligt FMI:s chef Eva Westberg.

Antalet anmälningar mot fastighetsmäklare ökade till en ny rekordnivå i fjol, 416 stycken. Trenden ser ut att hålla i sig i år.

– Det har sannolikt med den heta bostadsmarknaden att göra, säger Eva Westberg.

Att man upplever att mäklaren har använt konstlade så kallade lockpriser för att locka folk till visningen är den främsta orsaken.

Men anmälningarna slutar sällan i disciplinära påföljder. Det hänger enligt Westberg ihop med att bevisbördan ligger på inspektionen och att mäklarna är duktiga på att ange olika skäl till att priser lyfter kraftigt från utropspriset.

Många anmälningar rör också hur själva budgivningen har gått till.

Ingrid Eiken Holmgren, vd för Mäklarsamfundet, delar bilden av att många konsumenter är oroliga för att priserna drar iväg. Men enligt henne handlar oron i första hand om bostadsbristen, inte om lockpriser.

– Köparna har stor förståelse för att det sätter press på priserna, säger hon.

I annonser ska det inte förekomma priser som säljaren inte är beredd att acceptera.

– Överlag skulle jag säga att mäklarna gör ett seriöst arbete, men det har en längre tid varit billigt att låna och det är bostadsbrist i över 80 procent av Sveriges kommuner. Med en sådan obalans är det inte särskilt förvånande att priserna stiger om det är flera budgivare inblandade, säger hon.

Det är inte fastighetsmäklarnas ansvar att säkra ett större utbud av bostäder, fortsätter hon.

– Självklart så finns det en grundläggande svårighet på bostadsmarknaden, att efterfrågan är större än utbudet. Det försöker vi rätta till med en aktiv bostadspolitik. Men det betyder inte att man inte måste sätta fokus på mäklarna, säger Per Bolund. (TT)

Finansmarknadsminister Per Bolund (MP) vill skärpa tillsynen av fastighetsmäklarföretagen.
Foto:

Artikeln publicerades 2 maj 2017.

Misstankar om falska bud, lockpriser och dålig informationsgivning inför bostadsaffären oroar många konsumenter, visar den årliga så kallade konsumentrapporten från Konsumentverket.

– Det är en svår marknad och det är svårt att känna sig trygg med att allt sker enligt regelboken, säger konsumentminister Per Bolund (MP), som på måndagen mottog rapporten.

Att utöka tillsynsmandatet för Fastighetsmäklarinspektionen (FMI), så att det även omfattar mäklarföretag och inte som i dag bara enskilda mäklare, kan vara ett sätt att öka konsumentskyddet tror regeringen.

– Det tror vi kommer att kunna ge bättre förutsättningar för en helhetssyn. Självklart har mäklarna ett stort ansvar, men det kan också vara så att mäklarfirmorna pressar sina medarbetare att agera på ett sätt de inte själva vill, säger Per Bolund.

Frågan ska nu utredas.

Att få tillsyn över mäklarnas arbetsgivare skulle underlätta inspektionens arbete, enligt FMI:s chef Eva Westberg.

Antalet anmälningar mot fastighetsmäklare ökade till en ny rekordnivå i fjol, 416 stycken. Trenden ser ut att hålla i sig i år.

– Det har sannolikt med den heta bostadsmarknaden att göra, säger Eva Westberg.

Att man upplever att mäklaren har använt konstlade så kallade lockpriser för att locka folk till visningen är den främsta orsaken.

Men anmälningarna slutar sällan i disciplinära påföljder. Det hänger enligt Westberg ihop med att bevisbördan ligger på inspektionen och att mäklarna är duktiga på att ange olika skäl till att priser lyfter kraftigt från utropspriset.

Många anmälningar rör också hur själva budgivningen har gått till.

Ingrid Eiken Holmgren, vd för Mäklarsamfundet, delar bilden av att många konsumenter är oroliga för att priserna drar iväg. Men enligt henne handlar oron i första hand om bostadsbristen, inte om lockpriser.

– Köparna har stor förståelse för att det sätter press på priserna, säger hon.

I annonser ska det inte förekomma priser som säljaren inte är beredd att acceptera.

– Överlag skulle jag säga att mäklarna gör ett seriöst arbete, men det har en längre tid varit billigt att låna och det är bostadsbrist i över 80 procent av Sveriges kommuner. Med en sådan obalans är det inte särskilt förvånande att priserna stiger om det är flera budgivare inblandade, säger hon.

Det är inte fastighetsmäklarnas ansvar att säkra ett större utbud av bostäder, fortsätter hon.

– Självklart så finns det en grundläggande svårighet på bostadsmarknaden, att efterfrågan är större än utbudet. Det försöker vi rätta till med en aktiv bostadspolitik. Men det betyder inte att man inte måste sätta fokus på mäklarna, säger Per Bolund. (TT)