Det går inte att lita på svenska tågnätet

Insändare

Käre infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Jag är en frekvent professionell tågresenär men mitt tålamod börjar tryta med det svenska tågnätet.

Ständiga förseningar, tåg som ställs in och oreda med tågseten. Hur kan en logistikorganisation fungera när en myndighet sköter banan, en annan fastigheterna och tågen sköts av flera olika aktörer?

Nu är det på tapeten med höghastighetståg, hur kan man ens tänka tanken när man inte klarar dagens trafik? Som svensk skäms man över hur vi sköter tågtrafiken och det blir speciellt uppenbart när man hamnar jämte utländska resenärer som ställer sig undrade till hur det kommer sig att förseningar och tågbyten annonseras till 90 procent enbart på svenska.

Skrota planerna på höghastighetståg, som ändå bara blir till för storstäderna. Se till att nuvarande tågtrafik håller sig till utsatta avgångs- och ankomsttider. Vad vi behöver är ett extra spår utmed dagens stambanor och frekventare avgångar enligt tidtabell.

Har åkt tåg i många olika europeiska länder och till exempel i Tyskland delas genast blanketter ut för ersättning när tåget är försenat. Det måste svida mer för de aktörer som orsakar förseningar så att åtgärder direkt lönar sig.

Den största delen av järnvägsnätet ägs av oss skattebetalare gemensamt och ska förvaltas så att det blir en resurs inte en belastning som det är i dag.

Hur illa ställt det är med tågtransporter i Sverige förstår man när man hela tiden måste ha en avgång tidigare i marginal för att vara framme på utsatt tid till möte, flygplatsen eller tågbytet.

Som avslutning vill jag bara återge min senaste tågresa från Växjö till Köpenhamn söndagen den 10 december. För att undvika de banarbeten som pågår mellan Hässleholm och Lund på helgerna valde jag X2000 i stället för Öresundståget då det går direkt till Malmö via Helsingborg.

Avgångs tid 19.02 och planerad ankomsttid 22.30. I Åstorp fick vi vänta en timme då man sa att ett rälsbrott skulle undersökas, strax innan Lund fick vi strömavbrott med ytterligare en timmes väntan. Väl i Malmö där vi skulle byta tåg fick vi tre gånger byta tåg och plattform innan vi kunde fortsätta. Klockan 01.00 var vi framme, 2,5 timme försenade.

Enda pålitliga alternativet blir ju bilen.

Tomas Eneroth, ta ditt ansvar och se till att städa upp i det här träsket.

En kommentar även till Växjös politiker, hur har ni tänkt att en normal tågresenär från landsbygden ska ta sig till resecentrum i Växjö med bil och parkera den under några dagars bortavaro? Det är ju så att alla inte har tillgång till kollektivtrafiken in till centrum.

Karl-Gustav Petersson, en luttrad tågresenär