Annons

”Ett knivhugg i ryggen på etablerad läkaretik”

Genom att repetera detaljer om sin egen förträfflighet försöker vårdbolaget Kry 16/12 återigen prata sig förbi den verkliga kritiken, skriver Christer Petersson.
Den handlar inte om teknik utan om affärsmodell.
Replik • Publicerad 20 december 2017

En kort sammanfattning tycks befogad: Sedan telegrafen uppfanns i början av 1800-talet har fjärrkommunikation mellan människor praktiserats i allt större skala. Telefonens betydelse för mänskligt liv och utveckling kan inte överskattas. Den explosiva utvecklingen av IT under de senaste decennierna har inneburit att möjligheterna att fjärrkommunicera har mångdubblats. Både privatliv och offentligt liv har influerats på djupet.

Dr Krys affärsidé är att utveckla och kommersialisera denna trend inom sjukvården. Med hjälp av omfattande reklamkampanjer skapar man en efterfrågan på vård och erbjuder sedan lösningar till högsta möjliga pris. Detta är ett knivhugg i ryggen på etablerad läkaretik. Att tvingas möta Dr Kry på de flesta offentliga platser och ända in i vardagsrummet är ett slags övergrepp, som borde bestraffas med hänvisning till läkaretiken.

Annons

Från början debiterade Dr Kry glatt omkring 2000 kr för en konsultation på nätet. Bolagens egna beräkningar visar att ett fysiskt läkarbesök kostar drygt 1600 kr. Ändå hade man mage att tala om kostnadseffektivitet. När ersättningen i somras sänktes till 650 kr per nätkontakt intensifierade man talet om låga kostnader trots att man fortfarande jämförde äpplen och päron: Möten mellan levande människor kräver nämligen lokaler, utrustning med mera som den digitala verksamheten kan bortse ifrån.

Eftersom ersättningen dras direkt från den fysiska primärvården är det mycket lätt att inse att Kry och konkurrerande systerbolag parasiterar på offentliga medel till den fysiska sjukvården. Gärna mera IT och nätkontakter i vården, men låt inte detta gå ut över närkontakten mellan vårdare och patienter av kött och blod. Telefonen har alltid varit ett viktigt komplement till fysiska möten i vården. Låt IT inta samma (underordnade) roll och vården kommer som helhet att bli bättre!

Christer Petersson

Med.dr, allmänläkare, Växjö

Annons
Annons
Annons
Annons