Flyget måste också betala för sig

Börje Svensson ,
Flyget måste också betala för sin miljöpåverkan, skriver Börje Svensson.
Foto:

Internationella regler hindrar skatt på flygbränsle. Detta är illojal konkurrens mot bland annat snabbtåg. Svagt att FN inte har lyckats få internationell överenskommelse om skatt på flygbränsle.

Artikeln publicerades 19 juni 2017.

Nu talas om en skatt på flygresor, som kompensation för att man inte kan beskatta flygbränslet. Flera länder har redan detta. Flyget medför, enligt forskarna, dubbel miljöpåverkan genom att utsläppen sker på hög höjd.

Enligt en rapport från Chalmers innebar svenskarnas internationella flygresor år 2014 ett utsläpp på elva miljoner ton växthusgaser. Det ger cirka 1 100 kg per svensk och år.

Om växjöbon flyger som genomsnittssvensken borde växjöbons utsläpp ökas med 1 100 kg, men det vägrar de styrande i Växjö att ta hänsyn till. Kan inte ens tänka sig att sätta siffran inom parentes. Svagt. Att 80 kronor för en inrikesresa skulle hota flygbranschen är löjligt.

Jag betalar mer för en resa, kollektivt, Lammhult-Växjö, trots att det är samma kommun och vissa ärenden måste uträttas inne i Växjö. Företrädare för flyget borde sluta gnälla. Det måste bli fler videokonferenser i framtiden. Till exempel borde EU-parlamentets ledamöter via kommunikationsteknik kunna inskränka sina resor till EU-parlamentet till en gång per månad.