Annons

Förändringar leder till en förbättring

Nyheten om att Centrumskolan genomgår en organisatorisk förändring har skapat debatt och väckt många frågor. Det har även förekommit en del missförstånd som vi här nu vill reda ut. Vi vill även börja med att klarlägga att vi aldrig skulle gå med på dessa förändringar om vi inte var övertygade om att det skulle leda till en förbättring.
Debatt • Publicerad 8 december 2017
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

En av anledningarna till att personal har fått sluta nu är att man inte tidigare anpassat organisationen utifrån antal elever i rätt takt. Elever som har Centrumskolan som hänvisningsskola har via det fria skolvalet sökt sig till andra skolor men man har inte i samma utsträckning anpassat personalstyrkan därefter. Det är alltså ingen besparing som görs utan en naturlig förflyttning av personal då elever också flyttat på sig. Trots en förändrad organisation med färre i personalen än tidigare, kommer Centrumskolan även 2018 att ha en betydligt större personaltäthet än på andra skolor i Växjö kommun. Enligt utbildningsnämndens resursfördelningsprinciper får skolan sex miljoner kronor extra utöver sin grundbudget för att kompenseras för sina socioekonomiska utmaningar. Här görs absolut ingen besparing.

Centrumskolan har haft ekonomiskt underskott i flera år, trots att skolan har tilldelats mer pengar jämfört med andra skolor. Utbildningsförvaltningen har därför arbetat med att se över hur skolan ska komma tillrätta med det utifrån ett likvärdigt förhållningssätt för barn och elever i Växjö kommun. Centrumskolan har mycket framgångsrikt jobbat med att utveckla sina arbetssätt för att möta de utmaningar som de ställs inför under de senaste åren och vi ser en möjlighet att nu ta till vara på det bästa i kombination med en än mer utvecklad organisation.

Annons

För att vara helt säkra på att skolan kan ges rätt förutsättningar att nå sina mål även med en budget i balans har en oberoende utredning gjorts av extern part. Den visar att det går att bedriva en mer kvalitativ utbildning även med en minskning av personalstyrkan genom att skapa än mer utvecklade och kvalitetssäkrade arbetsmetoder och en effektiv organisation. Utredningen lyfter även fram andra framgångsrika skolor i liknande utsatta områden i Sverige med goda resultat och en budget i balans.

Rent konkret innebär förändringen i organisationen att en del i personalen på Centrumskolan efter årsskiftet kommer att erbjudas arbete på andra skolor i utbildningsförvaltningen i Växjö kommun. Däremot kommer Centrumskolan efter den här förändringen fortfarande att ha fler anställda i förhållande till antalet elever än andra skolor. Rent praktiskt kommer det att vara tre lärare per två klasser i förskoleklass till och med årskurs 3. Alla klasser behåller känd personal och klassindelningarna kommer att vara oförändrade. Med de nya utvecklade arbetssätten och en stark elevhälsa ska den nya organisationen inte påverka eleverna då större delen av personalen kommer att vara kvar.

Vi kommer nogsamt följa Centrumskolans och utbildningsförvaltningens fokuserade arbete för att säkerställa kunskapsutveckling, studiero och behålla den viktiga trygghetskänslan på skolan. Det finns en stark vilja att fortsätta skolans framgångsrika utvecklingsarbete. Utbildningsnämnden går in i 2018 med en förstärkt budgetram som också visar på vår vilja att ytterligare stärka utbildningen i Växjö kommun för barn och elever.

Pernilla Tornéus (M), Stefan Bergström (L), Margareta Jonsson (C), Irene Bladh (M), Magnus Folcker (MP), Olle Sandahl (KD)

Blågröna i utbildningsnämndens arbetsutskott

Annons
Annons
Annons
Annons