Annons

Hur tänker Växjös trafikansvariga?

Så har det återigen skett en alvarlig olycka i en ”Växjörondell”. Det kan inte ha kommit som någon överraskning för ansvarig väghållaren, Växjö kommun.
Insändare • Publicerad 26 september 2018
Detta är en insändare i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Om Växjö kommun menar allvar med att skapa säker trafik bör de snarast vidta åtgärder som överensstämmer med rekommendationer i ”Nollvisionen”, skriver Kennert Danielsson.
Om Växjö kommun menar allvar med att skapa säker trafik bör de snarast vidta åtgärder som överensstämmer med rekommendationer i ”Nollvisionen”, skriver Kennert Danielsson.Foto: Hasse Holmberg/TT

Redan när kommunen byggde rondeller av det drabbade utförandet, med cykelbanor som mynnar ut i rondellen strax före infart, kom massiv kritik. Det strider mot rekommendationer i den då antagna ”Nollvisionen”. Där fastslås att oskyddade trafikanter ska så långt det är möjligt separeras från biltrafik. Trafikforskaren som skapade den så kallade Lundamodellen var i stort sett ensam, tillsammans med Växjös trafikplanerare, om värdet av att leda in cyklister in i rondeller för att sänka bilisternas hastighet! Lundaforskaren uppmanade cyklister att ta så mycket plats som möjligt i rondellen.

Växjö kommun har också gjort sig känd för att skapa egna vägmärken och hinder i trafiken. Det skapar inte säker trafik för vare sig oskyddade trafikakanter eller bilister. De nu planerade ”motorvägarna” för cyklister kräver planskilda korsningar om det inte ska bli samma förödande konsekvenser för cyklister som ”Zebralagen” blev för fotgängare. De fick oinskränkt rätt att på övergångsställen korsa väg eller gata utan att ta hänsyn till övrig trafik!

Annons

Inom industrin finns regelverk för arbetsplatser som kräver att företaget i första hand ska eliminera risker. Om det är omöjligt krävs att skydd ordnas och som sista utväg att det varnas för risken. Samma krav bör rimligen gälla för väghållare. Det är en skymf mot oskyddade trafikanter att, utan skydd eller varning leda in dem i ”Lundamodellens” rondeller eller möta massiva hinder, bågar med diverse uppmaningar, tvärs över cykelbana!

Om Växjö kommun menar allvar med att skapa säker trafik bör de snarast vidta åtgärder som överensstämmer med rekommendationer i ”Nollvisionen” och som förstås av alla trafikanter, även de som besöker Växjö. Utöver det krävs information och övervakning av alla trafikanter, även cyklister och fotgängare.

Kennert Danielsson

Annons
Annons
Annons
Annons