Annons

I Sverige är det svårt att resa miljövänligt

Underhållet av det svenska järnvägsnätet har släpat efter i decennier och ser inte ut att komma i fatt inom överskådlig tid. Sverigedemokraternas mål är att tåget ska vara i tid.
Debatt • Publicerad 16 juni 2018
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Sverigedemokraterna i Växjö skriver att det behöver satsas mer på järnvägsnätet.
Sverigedemokraterna i Växjö skriver att det behöver satsas mer på järnvägsnätet.Foto: Johan Nilsson / TT

Det går som tåget är ett utryck som förr var vanligt att använda sig av. Ett uttryck som fullständigt spårat ur. På 1980-talet gick tv-programmet Snacka om nyheter. Där hade de roliga skämt om tågförseningar. Idag 30 år senare har skämten fastnat i halsen. Underhållet av det svenska järnvägsnätet har släpat efter i decennier och ser inte ut att komma i fatt inom överskådlig tid.

Alliansen och regeringen har pratat om att rusta upp järnvägen när det närmar sig val i decennier. Men så mycket mer än bara prat har det inte blivit. Kommer Sverigedemokraterna till makten är det skadligt för Sverige heter det. Vad som är skadligt talas det inte lika högt om. Om det är att hela Sverige ska fungera och folk ska komma i tid till sina arbeten, så stämmer det. För SD:s mål är att tåget ska komma fram i tid.

Annons

För Växjöborna skulle det kunna vara smidigt att ta tåget till Kastrup för att flyga. Tyvärr är det inte så. Med alla förseningar tar den rutinerade tågresenären ett tåg som avgår ett par timmar tidigare för att ha marginal till en försening.

Idag förekommer tågförseningar året runt. Inte enbart på vintern med snö och hösten där löv fastnar på rälsen. Vår senaste tågresa, med byte i Alvesta, räknade vi till tio tågförseningar av 21 tåg som ankom eller avgick från Alvesta. För resenären spelar det mindre roll vad förseningen beror på. En försening är alltid en försening. Mitt tåg var försenat med fem minuter. Som blev tio. När tåget väl kom in var det så pass försenat att det fanns ingen plats på spåret. Har du då biljett på Öresundståg gäller inte den på SJ-tåg eller tvärtom. Vår resa startade i Värnamo och till skillnad mot Kronoberg går det enbart att köpa biljett ombord på tåget.

Enbart i Stockholm orsakade signalfel 626 timmars försening under 2017. Spårspring, eller om man så vill obehöriga på spåret, orsakade 546 timmars försening. Elfelen 496 timmar. Hur många timmar det rör sig om i Kronoberg 2017 vet vi inte men det lär vara ett stort antal timmar.

Regeringen gör sitt bästa för att dölja felen genom att hellre prata om skatter på flyg och trängselavgifter på bilar. Miljöpartister lever inte som de lär. Att skylla felen på SD när man samtidigt gör sitt yttersta för att hålla oss utanför makten ter sig märkligt.

Sverigedemokraternas infrastruktursatsningar är:

• Reformera cabotageförordningen så att utländska åkerier hindras från att göra inrikestransporter i Sverige.

• Förhindra en ny flygskatt.

• Åtgärda kapacitetsbristen på järnvägen genom smarta, kostnadseffektiva och strategiska utbyggnader och betala av järnvägens underhållsskuld.

• Minska sjöfartens kostnader genom att avskaffa farledsavgifterna

Christer Svensson, Elisabeth Peterson, Per Nilimaa, Sverigedemokraterna Växjö

Annons
Annons
Annons
Annons