Inför mensutbildning i läroplanen

Amanda Karlsson (V)
Det bör införas mensbildning i läroplanen, skriver Amanda Karlsson i Vänsterpartiet.
Foto:

Utbildningen kring menstruation i dagens samhälle är otillräcklig och det är tydligt att skammen finns vid varje tillfälle menstruationen nämns.

Artikeln publicerades 20 mars 2017.

Jag fick vid 21 års ålder reda på att menstruationen varar längre än en vecka i månaden. Det är visst en cykel som går om och om igen.

Jag minns att min menstruation var en hemlighet. Ingen annan fick se, ingen annan fick märka något. Läraren visade oss tjejer en hemlig låda med bindor som vi kunde smyga till och ta av om det skulle ske en katastrof.

Märktes min menstruation skulle jag anses vara äcklig. Ingen fick veta, så jag smög in på toaletten med mina bindor och grät av rädsla, dels för att jag var rädd för att bli upptäckt och dels för att jag inte visste vad som hände med min kropp. Ingen berättade för mig att allt var som det skulle, ingen berättade för mig vad som hände. Menstruationen är någonting privat, så du måste utbilda dig själv om den.

Alla flickor har inte en förälder som kan förklara allt detta för dem.

 Utbildningen kring menstruation i dagens samhälle är otillräcklig och det är tydligt att skammen finns vid varje tillfälle menstruationen nämns. Det är inte okej att berätta för någon om du har mensvärk och unga flickor vågar inte ens utbyta erfarenheter om det med sin bästa vän. Och ändå lever ungefär hälften av världens befolkning med denna cykel under större delen av sina liv.

Vi måste bryta tabut kring menstruation. Ungdomar måste få veta varför de börjar blöda från sina underliv och varför de vissa dagar i månaden har ont i magen. Eller varför de inte har det. Kunskapen kring menstruationen måste vara vetenskaplig och inte baserad i myter och gissningar.


Vi bör därför införa mensbildning i läroplanen. I stället för ovilliga idrottslärare utan kunskap i ämnet bör elevvårdspersonal få en utbildning i ämnet och bli ansvariga för att hålla i lektioner för eleverna om menstruation, både för tjejer och för killar.

Det måste vara okej för tjejer, så väl som killar, att prata om vad som händer i deras kroppar. Menstruationen kan inte fortsätta vara en hemlighet. Inget barn ska behöva vara rädd för vad som händer i kroppen under en menstruation, utan ha rätt till kunskapen kring ämnet. Kunskap leder till förståelse. Förståelse leder till mindre rädsla.

Forskning har visat att med en bra mensbildning ökar ungas självförtroende och därmed också deras psykiska hälsa. Kunskap om kroppen leder alltså till bättre psykisk hälsa hos unga och i långa loppet även större jämställdhet.

Alla barn bör ha rätt till kunskap om sin kropp och sina kroppsfunktioner. Inget barn ska behöva skriva ett anonymt brev till ungdomstidningar i rädsla för att det är något fel på deras kropp. Vi måste bryta tabut kring menstruation och se till så att alla människor har tillgång till en ordentlig och vetenskapsbelagd mensutbildning, undervisad av en kompetent vuxen.