Johan Persson: Inhumant beteende drabbar min vardag

Debatt ,
Foto:

Tidigare hade vi en automatisk telefonist här på företaget.

Man ringde och läste upp namnet på den man sökte – och blev sedan automatiskt kopplad till rätt person. Väldigt smidigt, om man inte talade skånska som jag förstås. Programmet bemästrade inte den dialekten och jag kunde hamna hos precis vem som helst. Vilket i och för sig skänkte spänning åt vardagen.

Men, diskriminerad av en automat? Tala om omänskligt beteende.

Nu har vi i stället begåvats med en app i mobilen med ett sökmönster som trotsar all logik. När jag skrivit in Oskar erbjuder den Anna-Lena som förstaalternativ och när jag har hunnit till Karl E syns Anna överst i listan.

Det är svårt att vara en man i sina bästa år och samtidigt kritisk IT-användare. Man riskerar att aldrig bli tagen på riktigt allvar av de yngre och få höra kommentarer om SBS (skit bakom spakarna) och andra uppmuntrande tillrop.

Men, jag försöker att inte låta mig bekommas.

När jag skulle anmäla en skada till ett försäkringsbolags webbportal, knappade in alla uppgifter, laddade upp alla filer och klickade på skicka, för att se allt bara försvinna, också när jag upprepade proceduren. Då påpekade jag omsorgsfullt företagets IT-brister, samtidigt som jag skrev ut alla papper, stoppade i ett kuvert och skickade med den fortfarande någorlunda reella posten.

Och när jag skulle använda kommunens nya digitala system för att anmäla elevs frånvaro, och inte fick det att fungera eftersom jag inte förstod att orsaken till frånvaron som anmäldes måste anges som – håll i er nu – frånvaroanmälan, då kverulerade jag ymnigt för den åldrade telefonsvarare där man hittills på ett smidigt sätt kunnat anmäla frånvaron.

Som tur är insåg jag nyligen att jag inte är ensam om att reagera på användarovänliga digitala redskap, då jag lyssnade på en biografi över en för tidigt bortgången företagsledare.

– Användaren har alltid rätt, sa mannen som gjort till sin livsuppgift att förse världen med användarvänliga datorer.

Han hade en del rätt, Steve Jobs.