Låt oss tala om mode och belysa problemen
Vi köper mer kläder än vi gjorde tidigare och vi spenderar mindre pengar på varje plagg. Kläder har blivit en förbrukningsvara och enligt Naturskyddsföreningen slänger vi svenskar fem kilo hela plagg varje år – rakt ner i sophinken. Våra växande klädhögar har blivit anonyma slit- och slängprodukter. Det är omöjligt för oss att veta om mänskliga rättigheter respekteras och om miljöarbetet prioriteras när vi inte vet var varorna tillverkas och vilka som gör dem.
Våra kläder har rest en lång väg innan de hamnar på butikshyllan, genom händerna på bomullsodlare, spinnare, vävare, torkare och sömmare. Ungefär 75 miljoner människor arbetar med att tillverka de kläder som vi har på oss. Majoriteten av de människor som tillverkar kläder för den globala marknaden lever i fattigdom och saknar medel att tillgodose sina grundläggande behov. Många av dem utsätts även för verbal och fysisk misshandel eller arbetar i osäkra och smutsiga miljöer med mycket lite betalt.
Den 24 april 2013 inträffade en av klädindustrins största katastrofer: byggnaden Rana Plaza i Bangladesh rasade. I Rana Plaza fanns fem klädfabriker som tillverkade kläder för stora, internationella varumärken. 1 138 människor dog och ytterligare 2 500 skadades, vilket gör olyckan till den fjärde största industriolyckan någonsin. De flesta offren var unga kvinnor.
Det var då Fashion Revolution startades.
Fashion Revolution Week den 23–29 april är kampanjveckan där människor världen över sluter samman och kämpar för en mer ansvarsfull modebransch. En modebransch där respekt för individens arbete och rätt till en säker arbetsmiljö är självklart och inte ett undantag. Fashion Revolution är en global rörelse skapad av människor som du. Som varje gång du köper något som kostar mindre än du tror att det borde, anar att det är någon annan som får stå för kostnaden.
Det börjar med dig. Uppmuntra varumärken och återförsäljare att svara på vem som tillverkat dina kläder. Om de inte svarar – fortsätt att fråga. Tidigare år har över 2 000 globala varumärken svarat på frågor om var och hur tillverkningen sker.
Vi tror att större öppenhet kommer att leda till ökad ansvarsskyldighet. Transparens hjälper till att avslöja befintliga strukturer så att vi bättre kan förstå hur vi ska förändra dem. Det belyser problem som ofta hålls i mörkret.
Ylva Eriksson, Lovisa Back, Ekoguiden Växjö, Föreningen Medveten Konsumtion