Magnus Karlsson: Nu ändrar vi på nyhetschefsstolen

Växjö Artikeln publicerades

Nyheter från Smålandspostens redaktion:

I veckan blev det klart att vi byter nyhetschef här på tidningen. En central roll som sållar stora mängder material, tar emot tips, ris och ros, coachar medarbetare och fattar snabba beslut.

Petronella A Lindgren tar över som nyhetschef på Smålandsposten när Jens Pehrson blir ansvarig för läsaraffären.
Foto: Lars-Goran Rydqvist
Petronella A Lindgren tar över som nyhetschef på Smålandsposten när Jens Pehrson blir ansvarig för läsaraffären.

Ny på posten är Petronella A Lindgren, som kom till tidningen i samband med att TV4 lade ned sin lokalstation. Så här säger hon själv om sin roll:

”Jag ska börja med att lyssna in synpunkter från personalen om hur kompetenser och resurser kan användas för att göra tidningen ännu bättre. Men det känns redan nu självklart att svara att vi ska fortsätta utvecklas på webben. Jag vill också se ännu mer journalistik som verkligen berör, när läsaren får möta personen bakom besluten.”

Jens Pehrson, som varit nyhetschef på Smålandsposten sedan 2012, går vidare till ett jobb på vår marknadsavdelning. I sin nya roll kommer Jens Pehrson att ansvara för våra sociala medier, digitala marknadsföring och det som vi kallar för läsaraffären, alltså våra prenumerationsintäkter. Ett jobb som innebär mycket kontakter med läsekretsen:

”Det kan ju låta som en klyscha, men jag brinner för den här produkten och för den roll vi har i samhället. Jag har i snart sex år haft förmånen att vara nyhetschef och ansvarig för tidningens nyhetsarbete. Ett fantastiskt roligt jobb. Nu byter jag spår och ska hjälpa till att vässa arbetet med hur vi når ut i samhället,” säger Jens Pehrson.

I och med Jens Pehrsons nya arbetsuppgifter kommer Jonas Engman att gå in som ställföreträdande ansvarig utgivare vid sidan av Kristina Bingström.

•••

EU arbetar för att ta fram en ny skatt, riktad mot internationella jättar som Facebook och Google. Det rapporterar Medievärlden, som i sin tur hänvisar till Financial Times.

Det är ett välkommet besked. Jag har tidigare skrivit om orättvisan i att vi konkurrerar om samma annonskunder men har helt olika inställningar till att betala skatt i landet där vi verkar.

EU beräknas dra in 5 miljarder euro på den nya skatten.