Annons

Satsa på snabba tåg som drivs med vätgas

Vid diskussioner om satsning på eldrivna höghastighetståg bör man ha med alternativet att använda vätgas som energibärare.
Insändare • Publicerad 23 april 2018
Detta är en insändare i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Höghastighetståget Shinkansen i Japan. När ett höghastighetståg ska byggas i Sverige tycker Rudolf Sillén att det borde satsas på vätgas som energibärare.
Höghastighetståget Shinkansen i Japan. När ett höghastighetståg ska byggas i Sverige tycker Rudolf Sillén att det borde satsas på vätgas som energibärare.Foto: JANERIK HENRIKSSON / TT

Vätgas (H2) som energibärare kombinerat med bränsleceller är idealiskt för tågtrafik. Vätgasen skapas genom dissociation av vatten med hjälp av el från solpaneler och vindsnurror samt det vanliga elnätet vid behov. Laddstationer byggs till exempel i Stockholm, Göteborg och Malmö. Finessen med vätgas är att energin enkelt kan lagras vilket gör att intermittenta energiproducenter som solceller och vindkraft fullt ut kommer till sin rätt.

Inga elledningar behövs - mycket billigare - mindre sårbart – mer miljövänligt. En specialvagn med en vätgastank om cirka 10 m3 samt bränsleceller för att omvandla vätgasen till elektricitet är vad som behövs (räcker för sträckan Stockholm-Göteborg).

Annons

Man kan bygga lokala enheter för vätgasproduktion. Inga elledningar behövs för distribution. Även bättre för miljön. Enda utsläppen är vatten. Vätgas för elbilar är redan på gång - Toyota Mirai är den första serieproducerade vätgasbilen (räckvidd 60 mil, laddas på 5 minuter). Problemet med bilar är att det skulle behöva ett stort nät av laddstationer. För tåg räcker det med några få laddstationer.

Med vätgas kan kostnaderna för höghastighetståg sannolikt bli väsentligt lägre än de planerade 205 miljarderna.

Redan nu skulle man kunna prova tekniken på befintliga lok. Våga satsa på hållbar framtidsteknik.

Rudolf Sillén, företagare, innovatör

Annons
Annons
Annons
Annons