Växjö – den gröna cykelstaden?

Insändare

Var tog ambitionen vägen att Växjö skulle ligga i framkanten som ett grönt alternativ i vårt avlånga land?

Finns det något annat alternativ än att ta bilen till jobbet om du vill vara säker på att ta dig fram helskinnad? Våra cykelvägar är bortglömda i gryningen, inte ett sandkorn eller som i dag saltflinga i sikte. Det kan inte vara en överraskning för gatudriften att det är halt eftersom vägarna är halkbekämpade.

Tisdagen den 5 december var kanske speciell och man fick hålla tungan rätt i mun när man skulle ta sig till jobbet. Bäst var att bara ställa cykeln och gå så gott det gick. Man vaggade som en anka för att inte trilla omkull.

Varför får jag känslan av att våra ansvariga styrande på kommunen inte cyklar till jobbet? För hade de gjort det så hade vägunderhållet på våra cykelvägar varit bättre.

Mörners väg är en veritabel dödsfälla för cyklister. Man kan förvisso inte göra en tunnel under varje rondell men man skulle kunna markera ett tydligare körfält för cyklister så det inte blir en överraskning för bilisterna att de har en cyklist på högersidan av bilen. En eloge till alla bilister som visar hänsyn i rondellerna, för de finns. Jag brukar höja handen som tack när jag får kontakt med bilisten.

Växjös gröna färg börjar anta en slimegrön nyans. Växjö vill synas som en stad som tänker på miljön, men när det gäller att få ner antalet bilister på våra vägar så har vi mycket att lära oss av exempelvis Köpenhamn.

Jörgen Larsson