Annons

Vi kan inte vänta med armarna i kors

I ett debattsvar den 12 mars framför Jerker Nilsson (V) kritik mot satsningar på bioflygbränsle och anser att det är eldrivna flygplan, samt minskat resande som ska få ned flygets utsläpp av koldioxid.
Replik • Publicerad 20 mars 2018
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Gorm Kallestad

När det gäller att resandet med flyg måste minska är vi helt överens. Vid val av transportsätt både för privat bruk och i tjänsten inom landet bör tåget och inte flyget vara förstavalet. Även resor till Europa bör erbjudas till billigare pris och därmed kunna konkurrera med flyget. Det är här flygskatten kommer in.

Jerker Nilsson menar att man inte ska satsa på bioflygbränsle utan vänta in att det går att flyga med eldrift. Det är tyvärr en önskedröm att eldrift löser problemet inom en rimlig framtid. Enligt Jonas Åkerman , en av Sveriges ledande flygforskare är eldrift möjlig först om 30-40 år och då handlar det om kortare sträckor. Därför kan vi inte sitta med armarna i kors och vänta.

Annons

Vi är överens om att bioflygbränslet har sina brister. Biobränslet minskar koldioxidutsläppen med 80 procent men den effekten reduceras som du riktigt påpekar vid flyg på hög höjd. Inrikesflyget når inte samma flyghöjd, så där är den negativa effekten mindre.

Miljöpartiet är medvetet om att det i nuläget inte finns någon helt hållbar lösning för flyget och att satsning på biodrivmedel bara är en dellösning på problemet. Trots allt är biodrivmedel bättre än fossilt bränsle. Men vi måste fortsätta forskningen inom området och även hitta effektiva styrmedel för att minska flygresandet, framför allt utrikesflyget som står för 90 procent av svenska flygresenärers klimatpåverkan.

Lena Johansson (MP)

Pontus StenerosSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons