Nya lagar ställer högre krav på bankerna

Insändare Artikeln publicerades

Tack för insändarna om Swedbanks verksamhet i Växjö. Först av allt vill jag be om ursäkt till er båda för de långa väntetider ni har drabbats av. Det är inte acceptabla väntetider.

Idag befinner vi oss i ett skifte där regler ställer nya krav på oss som bank och det gör att varje kundmöte tar betydligt längre tid än tidigare. Vi behöver ställa ytterligare frågor enligt lagen om penningtvätt och det finns krav på oss som bank att ha kännedom om våra kunder.

Samtidigt ser vi också att fler och fler av våra kunder både vill möta oss digitalt och vill lära sig mer om hur man kan göra sina vardagliga banktjänster digitalt. Här vi vill så klart hjälpa till, men det tar också tid.

Vi är väl medvetna om att vår rutin för föreningsbehörighet tar lång tid. Vi gör vårt yttersta för att förstärka de resurser som arbetar med detta. Syftet med den nya rutinen är att den ska minska köerna på våra kontor.

Avslutningsvis vill jag tacka för era synpunkter. De är viktiga för oss i syfte att förbättra våra rutiner och vårt bemötande. Ni är alltid välkomna att kontakta mig direkt för att diskutera era bankaffärer eller för att framföra synpunkter.

Thomas Gränsman, bankchef Swedbank i Växjö