Kronoberg

Kyliga Öresundståg går inte längre att klaga på

Kronoberg Artikeln publicerades
En Växjöresenär klagade på kyliga Öresundståg – och fick rätt.
Foto:André Larsson
En Växjöresenär klagade på kyliga Öresundståg – och fick rätt.

En Växjöbo klagade på att Öresundstågen saknade värme och krävde kompensation. Nu får hon rätt. Samtidigt har Länstrafiken Kronoberg stängt dörren för framtida temperatur-kritik.

I mars vände sig Växjöbon Erica Olsson, som pendlar med Öresundstågen till Nybro, till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och krävde kompensation av Länstrafiken Kronoberg eftersom hennes tågvagn vid ett stort antal tillfällen under vintern saknat fungerande värme.

– Vissa dagar var det neråt fem grader på tåget. Jag har fått sitta med jacka på, berättade hon då för Smålandsposten.

Länstrafiken Kronoberg motsatte sig kravet och hävdade att även om det endast var fem plusgrader i vagnen så kan detta inte ha orsakat ett sådant obehag att det ger rätt till kompensation.

Men ARN går nu på Erikas linje och beslutar att hon borde få 500 kronor i ersättning, för totalt åtta kyliga tågresor.

– Vi ska självklart följa ARN:s beslut och betala ut beloppet, säger Thomas Nilsson, trafikdirektör vid Länstrafiken Kronoberg.

Kan detta öppna för fler temperatur-klagomål från era resenärer den kommande vintern?

– Nu rör det ju sig om ett enskilt fall som har fått rätt. Men visst, skulle den här typen av klagomål eskalera så får vi ta ställning till det då.

ARN hänvisar i sitt beslut till Länstrafikens resevillkor, där det under punkten kvalitetsbrister står "vid brister i fråga om utrustning, ordning eller hygien ... som orsakar obehag under en resa, finns det möjlighet för resenär att erhålla skälig ersättning".

Men när Länstrafiken i april uppdaterade sina resevillkor försvann punkten om kvalitetsbristerna. Numera kan resenärer endast få kompensation för inställda eller försenade tåg.

Tog ni bort punkten för att slippa den här typen av klagomål?

– Nej, vi gjorde en översyn av våra villkor i samband med att en ny lag om resenärernas rättigheter trädde i kraft, säger Thomas Nilsson.