Kultur & nöje

Carolina Neurath i egen deckarnisch

Kultur & nöje ,
Carolina Neurath deckardebuterar med en ekonomisk thriller.
Foto:

När det finns så enormt många framgångsrika deckarförfattare i Sverige gäller det i dag att ha något som skiljer sig från mängden, att hitta sin egen nisch. Deckardebutanten Carolina Neurath har valt att satsa på det område hon kan bäst, ekonomijournalistiken. Och dessutom har hon skrivit en deckare nästan helt utan mord, blod och våld.

Fartblinda

Författare: Carolina Neurath

Förlag: Piratförlaget

Artikeln publicerades 11 februari 2016.

Fartblinda skildrar oegentligheter i den fiktiva Stockholmsbanken. Där har styrelseordföranden och vd:n länge dolt hur det står till med ekonomin och gruppen ansvarig för bankens tradingportfölj har uppmanats att fortsätta att spela högt för att förhoppningsvis lyckas vända det hela. Neuraths detektivgestalt, ekonomijournalisten Beatrice Farkas, får tips om hur illa läget är för banken, men ingen av hennes källor vill tala öppet om det som pågår. Och till slut går det riktigt illa.

Större delen av boken upptas av diskussioner kring turerna i banken. Det är egentligen inte särskilt spännande, något som förlaget nog varit medvetna om då man redan i baksidestexten avslöjar några av de händelser som kommer relativt långt in i romanen, och då man har valt att redigera boken så att den inleds med något dramatiskt som inträffar först långt senare.

Själva fallet med banken som övervärderar sina tillgångar och som sätter spararnas pengar i fara känns aktuellt och relevant. Det är uppenbart att Neurath är väl insatt i det hon skildrar och dessutom lyckas hon förmedla det som sker på ett sätt så att det är lätt att följa med, även för den som inte alls är bevandrad i branschen. Ifrågasättandet av var moralen tar vägen när enorma ekonomiska tillgångar står på spel är också intressant, och det är uppenbart att Neurath vill skriva in sig i den samhällskritiska svenska deckartraditionen. Frånvaron av våldsamheter känns dock lite oväntad i den här typen av ekonomisk thriller, som brukar präglas av en hel del action, och det i kombination med ett ganska lågt tempo gör också att boken aldrig blir någon riktig bladvändare.

Neurath är som journalist en van skribent och har därtill två reportageböcker bakom sig. Hennes språk flyter bra, men den där hundraprocentiga språkkänslan saknas. Det är sällan språkliga fel, men ofta blir det ändå lite otympligt, som när Farkas på första sidan väcks av vibreringen från telefonen, istället för av vibrationen.

Neurath har hittat en ny och egen nisch på den svenska deckarscenen och Fartblinda är en debut som därför nog lär få en viss uppmärksamhet. För att ta steget därifrån till att bli någon att räkna med i deckarsammanhang krävs dock lite mer.