Kultur & Nöje

Favoritplatsen är 15 meter upp i luften

Kultur & Nöje Artikeln publicerades
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:

Cirkusartisten Manda Rydman arbetar i en bransch där ätstörningar, hård träning och smärta är en del av vardagen. Själv ser hon sin sunda kroppsuppfattning som en självklarhet.

-För mig finns det inte att jag skulle säga att jag ogillar min kropp, jag behöver alla delar för att prestera, för att bli bättre. Jag älskar att se kroppar som kan något, en dansare eller en idrottare, för vad är poängen med en smal kropp utan muskler? Den är ju bara smal.
Enligt Manda Rydman förekommer det mer ätstörningar inom parakrobatiken eftersom det är vanligare med lyft där och då kan man inte vara för tung. Själv älskar hon cirkus för mycket för att fastna i tankar om sitt utseende och hon ser istället sig själv i rörelser.
-Under den senaste föreställningen visualiserade jag musiken. Jag försökte förmedla känslan av flytande glas som stundtals stelnar. Kroppen vet vad den ska göra. När det går bra så känns det njutningsfullt. Det är på riktigt, det händer.
När Manda Rydman rör sig på scenen påminner hon om ett sagoväsen. Åratal av träning har lett till att hon kan vrida sin kropp i otaliga formationer. Musklerna vibrerar av ansträngning, men hon slutar aldrig le. Samtidigt är smärtan en del av jobbet.
-Jag har aldrig tänkt att nu slutar jag med cirkus, för att jag har så ont. Då får man tänka om och göra något annat för stunden, exempelvis simma eller liknande.
Hon tänker tillbaka på tiden i Berlin, då hon uppträdde på Chamäleon theatre. Föreställningarna var en blandning av olika nummer. Stundtals svingade akrobaterna varandra i luften, för att senare hänga i ringar och gå upp och ner i en ställning i tre minuter. Under ett års tid uppträdde hon varje dag.
-Vi hade även ett dansnummer och en sketch. Lägg även på dagliga repetitioner på det. Jag hade ont, de flesta hade ont. Fick också axeln ur led. Men jag var väldigt stark under den perioden.
Hon berättar att man lär känna sin kropp väl som cirkusartist, att man pushar den och är stundtals elak mot den för att prestera bättre.
- I bland vrider man på ryggen och pressar den mer än vad kroppen vill och då kan man känna att man måste vara snäll mot den efteråt. Att man nästan pratar med den och kan säga saker som att man ska gå och basta eller liknande.
I bland spelar hon även på smärtan.
-Det syns när publiken tror att det gör riktigt ont och då vill man gärna strecka ut den posen lite extra. För i mötet händer det precis nu och inte som på tv, där man inte kan påverka något.
Kärleken till cirkus är stark och allra bäst trivs hon uppe i luften.
-Jag älskar att snurra i ringen jättesnabbt, helst 15 meter upp. Och så har jag en speciell relation till de trick som jag själv har hittat på. Man vill göra något som inte någon har sett förut. Jag tycker om att ge det till publiken.
Efter varje föreställning går Manda Rydman hem och tänker igenom sitt program. Själv ser hon det som en konstform, som ständigt går att utveckla. Hon vill skapa från grunden, inte bara ta färdiga rörelser.
- Det är så kreativt, att tänka ut nya nummer. Det viktiga är att komma framåt. För varje år ska det vara en skillnad.