Kultur & Nöje

Klockrena toner i Tolgs kyrka

Kultur & Nöje
Foto:

Artikeln publicerades 3 november 2014.

Tolgs kyrka, på scenen två musiker, en violinist och en organist och en trollbunden publik. Ett tätt samspel mellan musikerna, en dansant musik – men vad är det för musik? Bach på svenska?
Finns det kopplingar mellan Johann Sebastian Bach och svensk traditionell folkmusik? Ja, faktiskt finns ett släktskap mellan Bachs musik och folkliga låtar. Duon Lisa Rydberg och Gunnar Idenstam har funnit ett sätt att tolka detta så, att man känner: Det här är ju samma musik! Lisa är riksspelman (borde det inte heta riksspelkvinna?) och Gunnar är organist, båda verkliga virtuoser på sina instrument och tillsammans har de givit ut två cd under titeln ”Bach på svenska” (den senaste recenserad i Smålandsposten den 2/10). Deras konsert i Tolgs kyrka blev en högtidsstund för den stora publik som kommit. Konserten ingick i Smålands kulturfestival.
Lisa Rydberg har studerat både klassiskt och folkligt violinspel och behärskar sitt instrument suveränt. Klockrena toner, stor dynamisk variation, dansande rörelser som följer det musikaliska skeendet. Och Gunnar Idenstam, som spelar tramporgel, ja, ni läste rätt, ett instrument som många har minnen av från sin skoltid, en låda i ett hörn av salen, från vilken läraren kunde pressa fram några sorgliga ljud. Men Gunnar Idenstam trollar med instrumentet. På något sätt lockar han fram de vackraste toner samtidigt som han bygger upp ett rytmiskt och harmoniskt golv för violinen att dansa på. Vem trodde att man kunde spela så på en tramporgel?
Vad är det då som knyter samman klassisk musik med folklig musik? Bach har skrivit ett antal sviter för olika instrument och en svit på Bachs tid var en samling danser, gavotter, sarabander, menuetter med mera. Förmodligen snappade han upp melodier, som redan fanns runtomkring som dans­visor. Men som den kompositör han var så vidareutvecklade han det ganska enkla grund­materialet och byggde vidare harmoniskt och melodiskt. Steget är inte så långt till våra polskor och schottisar. För övrigt kan man undra hur svenska våra melodier är. Kanske kom de in i landet med invandrande musiker? Duon Rydberg/Idenstam har i alla händelser prövat sig fram och funnit en gångbar kombination som passar deras instrument och resultatet är lysande. Som Lisa säger: ”De låtar som passar, gör vi något av. Det är inte allt av Bach som går att leka med på det här sättet.” Nej, kanske svårt att göra om Toccata och fuga i D-moll. Gunnar tillägger: ”Det finns andra kompositörer från gammal tid som har folkligt grundmaterial. Jag har en del idéer, som kan bli något i framtiden.” Så kanske kan vi förvänta oss en fortsättning på det musikaliska äventyret.
Konsertens höjdpunkt? Jag håller nog fram sarabanden ur cellosviten i G-dur. Ljus och ljuv och överjordiskt vacker. Man kan förstå varför Bach kallats ”Den femte evange­listen.”