Kultur & nöje

Tillsammans med operans fantom

Stockholm Artikeln publicerades
John Martin Bengtsson och Anton Zetterholm utanför Cirkus i Stockholm.
Foto:Lena Gunnarsson
John Martin Bengtsson och Anton Zetterholm utanför Cirkus i Stockholm.

Onsdagen den 14 september är det premiär för musikalernas musikal, The Phantom of the Opera, på Cirkus i Stockholm. Anton Zetterholm och John Martin Bengtsson, båda med Växjöanknytning, spelar stor roll vid fantomens sida.

Musikalen The Phantom of the Opera firar 30 år i år. Inte sällan talas det om den som musikalernas musikal då biljettintäkterna slagit alla rekord och är högre än för någon annan film, pjäs eller föreställning i historien. När den nu går upp på Cirkus i Stockholm är 130 personer involverade i varje föreställning och huvudrollen görs av Peter Jöback, som också spelat fantomen på Broadway i New York och i Londons West End.

The Phantom of the Opera utspelar sig på Parisoperan L'Opéra Garnier och berättelsen är klassisk: En passionerad kärlekshistoria mellan fantomen, som lever undanskymd i underjorden under operahuset, och balettdansösen Christine Daaé. Christine är dock förlovad med Raoul, greve de Chagny.

Rollen som Raoul spelas av Anton Zetterholm. Född och uppvuxen i Växjö och utbildad musikalartist vid Balettakademien i Göteborg. Anton slog igenom internationellt för åtta år sedan i musikalversionen av Tarzan i Hamburg och har sedan dess spelat flera stora roller och blivit nominerad till flera musikalpriser.

– Raoul är en greve med mycket pengar. En brat som många har svårt att gilla. Det är en utmaning att försöka gestalta denna aristokrat med charm. Det är en balansgång att sätta sin egen prägel på honom, säger Anton Zetterholm.

Växjöbon John Martin Bengtsson är även han med i föreställningen. Han gjorde sin musikaldebut i Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat i just Växjö. Sedan dess har det blivit många fler musikalroller, otaliga konsertframträdanden och turnéer världen runt med gruppen Eclipse. I The Phantom of the Opera har John Martin Bengtsson en liten roll som Passarino och ingår i ensemblen på scenen. Dessutom är han ersättare för rollen som både fantomen och Raoul.

– Det är fem, sex år sedan jag gjorde en musikal senast så jag tycker att det är fantastiskt. Min roll är ytterst liten, men jobbet som ensemblesångare är större än förväntat med många byten och ganska svåra grejer att sjunga, säger John Martin Bengtsson.

När Kultur och nöje träffar de båda har de precis visat upp tre scener för inbjuden press på Cirkus i Stockholm. Ett genrep inför publik har de också hunnit med.

– Det kändes som om det mesta satt på plats, men så har vi också haft några veckor på oss att träna, säger John Martin Bengtsson.

– Det känns storslaget att få göra Raoul som min första stora svenska roll. Att döma av publiken på första genrepet så går det nog bra, säger Anton Zetterholm.

Ensemblen gör flera genomdrag inför publik för att få allt att klaffa perfekt. Det är många inblandade och otroligt mycket teknik som ska fungera i varje föreställning. Dessutom ska nerverna vara på rätt plats.

– Det klart att nerverna är lite extra på topp när det är premiär, men jag tycker nog att jag har lärt mig att omvandla den spänningen till energi, säger John Martin Bengtsson.

– Det är det genrepen är till för. Att komma över premiärnerverna lite. Det är så otroligt kul, och lite skönt, att få sjunga på svenska. Mycket lättare än på tyska och engelska, säger Anton Zetterholm.

När det gäller The Phantom of the Opera kan det finnas ytterligare en småländsk anknytning. Romanen Le Fantôme de l'Opéra från 1910, skriven av Gaston Leroux, sägs vara inspirerad av operasångerskan Kristina Nilsson (1843–1921). Hon föddes i Snugge, ett torp under Huseby slott, och blev en internationellt firad operasångerska som sjöng ett flertal gånger på Parisoperan.

– Ja, jag har hört att det är så. Det är faktiskt lite nordisk mystik och svenskt vemod inblandat i musikalen, säger John Martin Bengtsson.

Anton Zetterholm och John Martin Bengtsson beskriver The Phantom of the Opera som en välskriven, dramatisk historia med fantastisk musik. Anton Zetterholm kan koncentrera sig på sin roll, så även John Martin Bengtsson på sina. Men John Martin Bengtsson studerar också in fantomens och Raouls roller.

– Att få sjunga fantomen har varit ett mål för mig. En jätteutmaning. Bara det att någon annan säger: "Ja, han kan göra det." Sedan kan det ju bli så att jag inte behöver sjunga varken fantomen eller Raoul.

Skulle det kännas snopet om du inte en enda gång får göra huvudrollen?

– Ja, det är klart. Det är en komplex roll och jag måste kunna den även om jag inte får göra den här i Stockholm.

Fakta

The Phantom of the Opera

Cirkus i Stockholm. Premiär 14 september.

Musik: Andrew Lloyd Webber. Text: Chales Harr och Richard Stilgoe. Libretto: Richard Stilgoe och Andrew Lloyd Webber. Svensk text: Lars Sjöberg. Regi: Harold Prince.

Musikalen, som spelats i 35 länder på 15 olika språk, firar i år 30 år.

Några medverkande i Stockholmsuppsättningen: Peter Jöback som The Phantom, Emmi Christensson som Christine Daaé, Anton Zetterholm som Raoul, Greve de Chagny och John Martin Bengtsson som Passarino, ensemble, ersättare för Peter Jöback och Anton Zetterholm.

130 personer är involverade och 230 kostymer passerar revy i varje föreställning.

The Phantom of the Opera bygger på en roman av Gaston Leroux skriven 1910. Den handlar om en karismatisk man med ett vanställt ansikte och en vacker röst. Han bor vid en sjö under Parisoperan och blir betagen av den vackra balettdansösen Christine Daaé. The Phantom kidnappar Christine för att göra henne till sin brud och den unge Raoul de Chagny tar upp jakten för att rädda henne.

Visa mer...