Kultur o Nöje

Från halvlyckad artist till mäktigast av alla

Kultur o Nöje
Christer Björkman - också känd som festivalgeneral på Melodifestivalen.
Foto:

2002. Det är året som Christer Björkman blir mister Melodifestival och hans liv börjar handla om en enda sak - musiktävlingen. Hans biografi är ett virrvarr av kändisvimmel, fester och tuffa beslut - men går aldrig riktigt på djupet.

Generalen

- Bara jag vet vem som vinner

Författare: Christer Björkman, Petter Karlsson

Förlag: Forum

Är det Christer Björkmans förtjänst att Melodifestivalen har blivit vad den är i dag? Jag säger ja, det är hans övertygelse som tog festivalen i den riktning som behövdes precis då. Men hur kom det sig att denne kille – frisör, stamgäst på Studio 54 och senare halvlyckad sångare – skulle bli den som fick mest makt av alla i Sveriges största nöjesprogram?

I ”Generalen” får vi hänga med från början. Vi får följa fyraårige Christer Björkman som lämnas hos fosterfamilj, varpå han några år senare brutalt hämtas upp av sin mamma Ulla. När han första gången stöter på Melodifestivalen som tioåring. När han flyttar hem till Borås och startar sin frisörverksamhet, eftersom han hellre vill vara en stor fisk i en liten sjö än tvärtom. När han provar kokain de två enda gångerna i sitt liv. När han kliver över den osynliga gränsen och inser att han är homosexuell. Konstigt nog går berättelsen aldrig riktigt på djupet. Christer Björkman framställer sig själv mest som en glad kille som gillar att festa. Fast det finns ett undantag, den korta sekvens där Christer Björkman berättar om hur han blev sexuellt utnyttjad av en äldre man. Men inte ens då bränner det till på riktigt.

En hel rad kändisar virvlar förbi, eftersom Christer Björkman på något outgrundligt sätt lyckas hamna i samma sällskap som Sveriges främsta artister i början av 90-talet. Alla dessa människor beskrivs på ungefär samma sätt. De är gränslösa, fantastiskt inspirerande - och fullständigt galna. Det skulle inte ha skadat med lite variationer i adjektiven. Det låter faktiskt som att Sveriges artistkår, åtminstone den del som slog igenom på 80- och 90-talet, är helt tokig.

Det kronologiska och förhållandevis raka berättarsättet är tacksamt, men det händer ett par gånger att jag tappar bort mig när Björkman plötsligt refererar till ett årtal som vi redan har gått förbi. Det går dock att dela in boken i två tydliga kapitel - Christer Björkman före Melodifestivalen, och Christer Björkman efter. År 2002 är det som om människan försvinner och äts upp av nöjescirkusen. Plötsligt handlar inte boken längre om Christer Björkman, utan om hur Melodifestivalen har växt under hans ledarskap.

Jag är kluven när sista sidan är vänd. Å ena sidan är ”Generalen” snabbläst trots sina nästan 400 sidor, och är en guldgruva för oss som älskar Melodifestivalen. Men jag undrar fortfarande hur Christer Björkman höll ihop sitt privata liv när Melodifestivalen tog över. De galet hektiska månaderna i Ukraina beskrivs nästan kortfattat. Hände det inget mer? Eller kommer det i nästa biografi - när Melodifestivalen är ett avslutat kapitel för Christer Björkman år 2021?

Älskar du att läsa skvaller om de folkkäraste artisterna, vill lära dig mer om hur Sveriges största underhållningsprogram fungerar och även få någon slags biografi över mannen som gjorde Melodifestivalen till vad den är i dag, så är det här boken för dig. Hade du däremot hoppats kunna gå på djupet om människan Christer Björkman, så lär du bli besviken.