Kultur

Musik En sådan person är cellisten Thorleif Thedéen. Solist och pedagog med rykte långt utanför Sveriges gränser. Många av våra unga framstående cellister har fått sin skolning hos honom. Och konstnärlig ledare för kvällens konsert.Aftonen inleddes med en konsert av Antonio Vivaldi för två celli, där vi fick möta både Thedéen och Daniel Tengberg, orkesterns förste cellist och tillika tidigare elev som mötte sin lärare på podiet.Två virvlande snabba satser omger en hänförande vacker mellansats. Vi upplevde en dialog mellan två jämlikar, ett musikaliskt samspel på högsta nivå med orkestern perfekt sekunderande. Robert Schumann skrev sin konsert för cello och symfoniorkester men här fick vi höra en ovanlig sättning med enbart stråkar. Öronen fick ställa om sig till en ny ljudbild, där utbytet av melodier mellan solist och blåsare i stället blev ett utbyte med stråkarna i Musica Vitae. Men så vackert spelat! Thedéen lockar fram det sidenmjuka i instrumentet och de briljanta, halsbrytande passagerna i konserten förefaller enkla i hans spel. Britta Byström har vi tidigare bekantat oss med. Hon har komponerat verk direkt för Musica Vitae och hennes ”Games for souls” har nyligen getts ut på cd med orkestern. Hon har skapat en helt egen musikform, som hon kallar ”walks” och som inbjuder lyssnare till en promenad med ett musikaliskt mål, nämligen det stycke, som följer i programmet. Här mynnade vandringen ut i konsertens sista verk, Tjajkovskijs Stråkserenad, kanske stråkserenaden framför alla andra: Dansant, dramatisk, spirituell
Musica Vitae på Palladium vid ett annat tillfälle.

Detta innehåll är exklusivt för dig som är prenumerant