Diesel eller inte diesel?
Frågan om dieselförbud i miljözoner hör till den kategorin. Och där har partiet aldrig varit intensivt engagerad från början utan låtit sig drivas på av samarbetspartnern Miljöpartiet.
Transportstyrelsen lämnade ett förslag på hårda förbudsramar redan 2016 men sedan dess har lite hänt. Socialdemokraterna vill nämligen inte gå så hårt fram som Transportstyrelsen. Miljöpartiet vill det förstås mer än gärna. Nu uppges dragkampen vara uppe på ministernivå mellan infrastrukturminister Thomas Eneroth (s) och miljöminister Karolina Skog (mp).
För Socialdemokraternas del uppges problemet vara av tämligen krass art: man vill inte utmana bilindustrin och väljare i förorter, som skulle drabbas om det blev dieselfritt i städernas förmodade miljözoner. Och inte minst de runt 1,3miljoner som redan köpt en subventionerad dieselbil men som ändå kan utestängas från miljözonerna. Eftersom Socialdemokraterna har interna opinionsmätningar som mycket noga skannar av de potentiella sympatiskikten inför varje val finns det all anledning att tro att deras slutsatser är korrekta.
Det står då mellan att provocera väljargrupper och att stöta sig med Miljöpartiet. Det senare är Stefan Löfven van vid. Likaså Miljöpartiet. Därtill skall läggas att båda partier avser att gå till val var för sig och alltså inte har ett tvingande behov av att lösa frågan före sommaren.
Och därför ser det faktiskt ut som om dieselförbudet kan avföras från oförnuftets hotlista. Åtminstone är risken för att sådant kommer att träda i kraft de närmaste åren rejält bantad. En god nyhet lagom till vårsolen.