Kronoberg behöver vägkontroll

Ledare ,

 

Det är viktigt att inte försumma trafikpolisen när alla talar om närpolisverksamhet
Foto: FREDRIK SANDBERG / TT
Det är viktigt att inte försumma trafikpolisen när alla talar om närpolisverksamhet

Förslag om att tydligare styra polisresurser mot närpolisverksamhet behövs. Samtidigt är det viktigt att understryka att det inte får gå ut över andra viktiga åtaganden. Ett sådant åtagande är trafikpolisen, som är satt på ett tillsynes permanent undantag. Trots att den tunga trafiken ökat. Trots att transportnäringen larmat i åratal. Situationen börjar bli kritisk, och Transportföretagen vädjar nu om extraordinära åtgärder.

I slutet av förra veckan kunde P4 Kronoberg berätta att polisen i länet stoppat två lastbilar där chaufförerna nu misstänks för dataintrång. Chaufförerna ska ha manipulerat sina färdskrivare för att fuska med vilotiderna. Tid är pengar för åkerierna, och om man ”slipper” ta lika mycket rast och vila som föreskrivs tjänar man pengar på det. Men det är en extrem trafikfara. Det handlar om ”chaufförer som kört i femton-sexton timmar och ännu mer med fordon som väger upp till sextio ton”, som trafikpolisen Birger Elmhall vid Kronobergspolisen uttryckte saken för P4.

Incidenterna från förra veckan presenteras som en nyhet. Men det är inte en nyhet i kraft av att det inträffat, utan i kraft av att det upptäcks.

I mars rapporterade Smålandsposten att Sveriges totala antal trafikpoliser minskat med över tusen stycken de senaste tjugofem åren. Och nu är nere på runt tvåhundra. Talar vi om fullt utbildade trafikpoliser, som har fullständig kompetens vad gäller tung trafik, ligger siffran på runt hundra, enligt en källa på polismyndigheten.

Samtidigt ökar antalet lastbilar på vägarna, i kraft av en allt mer integrerad europeisk marknad, och i kraft av att det faktiskt är allt fler som bor i Sverige, och som därigenom skapar behov av varuströmmar.

Trafikpolis är ett långt mer kvalificerat arbete än vad som ofta antas. Vägtrafiken styrs i hög grad av komplicerade EU-regler, för att samma bestämmelser ska gälla över hela Europa. Just nu råder dessutom stor förvirring, efter att Europaparlamentet innan sommaruppehållet röstat ner tre stora lagstiftningsakter på området.

För att dessa gemensamma bestämmelser om vilotider, cabotage, däckslitage, utstationering och annat ska följas krävs kunskap. Att kunna göra en kontroll av en rumänsk förare, som kör för ett åkeri i Belgien, med en lastbil registrerad i Polen, som fått ett uppdrag en speditör i Luxemburg, krävs spetskompetens och erfarenhet.

Denna spetskompetens finns hos allt färre poliser och kommer ta lång tid att bygga upp igen.

Frågan är närmast vad vi gör under tiden? I onsdags föreslog Transportföretagen, en samarbetsorganisation för arbetsgivare- och branschförbund inom transportnäringen, att den akuta bristen skulle åtgärdas genom att snabbutbilda väktare. ”Särskilt utbildade väktare och ordningsvakter från säkerhetsbranschen”, som det uttrycks i pressmeddelandet.

Alldeles oavsett om det är rätt väg att lösa en akut situation, så behöver den stora polisreform som en eventuell framtida borgerlig regering verkar rikta in sig på, klara av att också fånga upp kompetensförstärkning på vägtrafikområdet.

I en valrörelse styrd av oneliners och nyhetsklick behövs politiker som också tar ett helhetsgrepp om rättsfrågorna; innefattande även vägtrafiken. Det skapar nog inte lika stora rubriker som utvisning av våldtäktsmän och riktade insatser mot gängbrottslighet. Men rättsstatens kris kräver inte bara åtgärder i storstädernas förorter, utan också på de småländska vägarna.