Annons

Låt Växjös torg vara torg

I gårdagens Smålandsposten aktualiserades frågan både på insändarsidan och av moderator Jonas Engman om hur dött eller levande Växjö centrum egentligen är.
Ledare • Publicerad 17 januari 2019
Detta är en ledare som uttrycker Smålandspostens politiska linje: för kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande. Tidningens politiska etikett är moderat.
Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ansvaret är förstås i grunden allas men det är förstås det politiska styret som har den främsta makten att påverka. Det finns i alla händelser en avvägning som är svår att bortse ifrån, och det är bilarnas vara eller inte vara över huvud taget.

Miljöpartiets dröm om bilfria innerstäder är ju trevlig, det skall sägas utan omsvep. Men det betyder inte att den är realistisk. Vad som händer då – och i samma mån som det blir knöligt att ta sig till centrum med bil – är ju att alla bilister åker till köpcentra som Samarkand med butiksdöd som följd. Se gärna ledarredaktionens intervju med Kungliga Automobil Klubbens expertråds ordförande Anders Ydstedt i Smp 19/11.

Annons

Att på en och samma gång ha ett levande centrum och ett bilfritt sådant går i princip inte. Det finns svenska städer som kommit nära, som Visby och Vadstena, men de är mindre än Växjö och kan ofta räkna in lyckliga speciella omständigheter.

Det borde inte vara problem med parkering i Växjö. Torgen i centrum är ju i princip förvandlade till parkeringsplatser allihop. Det är faktiskt märkligt med tanke på att andra städer i Växjös storlek lyckas freda sina torg, åtminstone något dessa. Torgen har sedan antiken fungerat som stadslivets utgångspunkt. En stad som inte har fungerande torg har ett rejält handikapp.

Så en tanke är ju att Växjös innerstad skulle bli något mer levande om torgen faktiskt fick bli torg igen, och man hittade annan plats åt bilarna.

Fredrik HaageSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons