Annons

Problemet bankerna

Bankkontor? De är dyra att ha i drift. Låt oss lägga ned så många vi kan. Så krasst kan man med all sannolikhet sammanfatta de överväganden som svenska bankledningar har gjort de senaste åren. Åtminstone talar den faktiska utvecklingen sitt tydliga språk. 2007 hade de fyra stora bankerna tillsammans lite mer än fjortonhundra kontor runt om i Sverige. Tio år senare fanns knappt niohundra kvar.
Ledare • Publicerad 20 juni 2018
Detta är en ledare som uttrycker Smålandspostens politiska linje: för kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande. Tidningens politiska etikett är moderat.
Foto: Jessica Gow/TT

Och utvecklingen accelererar. Mellan 2016 och 2017 har inte mindre än nittio kontor stängts. Och naturligtvis är det landsbygden som drabbas.

”Bankerna är ett samhällsproblem som de fungerar i dag” sade den dåvarande finansministern Anders Borg i samband med finanskrisen. Han syftade främst på deras strukturella gisslantagande av statsresurser i händelse av kris. Men problemet med bankernas privilegierade ställning märks även i deras behandling av kunderna. Man tillåter sig att strunta i dem – i en grad som aldrig hade varit möjlig på en fullt fungerande marknad.

Annons

Bankerna motiverar stängningarna med ett ökat digitalt behov hos kunderna. Men det är att vända på en verklighet som lika gärna kan beskrivas som att bankerna pressar kunderna att övergå från manuell betjäning till digital egenbetjäning. Äldre kunder offras kallt.

Vi har skrivit det förr och vi skriver det igen – staten bör tvinga bankerna att tillhandahålla kontanter. Vi kan tillägga att det bara bör vara ett första steg i ett utökat tvingande konsumentskydd för deras kunder.

Fredrik HaageSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons