Sista skandalen

Ledare Artikeln publicerades
Foto: Henrik Montgomery/TT

Konstitutionsutskottets granskning av regeringen bekräftar att den hanterat uppgifterna om läckan från Transportstyrelsen på ett ansvarslöst sätt.

Så var den sista granskningen av Transportstyrelseskandalen färdig. Konstitutionsutskottet gav i veckan sin syn på händelserna efter ett halvår av utfrågningar. Det innebär att saken belysts från alla viktiga vinklar. Säpo har gjort en utredning av händelserna och nu har Konstitutionsutskottet fått säga sitt.

Fyra statsråd får kritik i samband med läckan som beskrivs som att man gav bort nycklarna till kungariket. Anna-Karin Hatt var IT-minister i Allliansregeringen och den som öppnade för extern upphandling av IT-tjänster åt myndigheter.

Den stora skuggan faller dock på den nuvarande regeringen. Konstitutionsutskottet pekar på Anders Ygeman (s) och Anna Johansson (s) som ansvariga för att information om läckan på Transportstyrelsen fastnade inom ministrarnas departement. Johanssons dåliga koll på vad som hände på departementet hon chefade över kallar utskottet för ”uppseendeväckande”. Samtidigt menar man att statsminister Stefan Löfven (s) är den som bär huvudansvaret för att kommunikationen fungerar.

Det faktum att det gick ett år mellan att läckan uppdagades och att statsrådsberedningen fick höra talas om den är allvarligt. Att statsministern hölls utanför i ytterligare ett par veckor är rent dysfunktionellt. Regeringen har uppenbarligen haft en krishanteringsplan som inte syftar till att tjäna landet utan snarare till att försöka blanda bort korten i hopp om att saker kan lösas i det tysta.

Kanske är det därför regeringen valt att inte offentliggöra den interna granskning som tillsattes efter avslöjandena. Detta alltså trots att statsministern bedyrat att skandalens efterarbete skulle präglas av transparens. Man kan förstå att Stefan Löfven inte vill redovisa interna kommunikationsvanor inför valet men det är ändå en besvikelse.

Läckan från Transportstyrelsen är helt unik i omfattning och allvar. Uppgifter om miljoner medborgare tillsammans med hemliga agenters identiteter har hamnat i orätta händer och måste betraktas som röjda. Det är ett enorm misstag. I höstas ställdes saken på sin spets när oppositionen genom riksdagen hotade med misstroendeförklaring mot de inblandade ministrarna.

Det får sägas vara en rimlig avvägning. Generaldirektören accepterade ett strafföreläggande för att slippa åtal i domstol men bär ansvaret för den olagliga hanteringen av hemlig information. Det två ministrar som fick lämna regeringen fördröjde att uppgifterna om läckan nådde den ytterst ansvarige. Nämligen statsminister Stefan Löfven som bär ansvaret för att kommunikationen inom regeringen inte fungerat som man borde kunna förvänta sig.

Så vad är lärdomen? Av Transportstyrelsens hantering av de känsliga uppgifterna är läxan att se till så att den med ytterst ansvar förstår alla delar av myndighetens arbete. Av regeringens hantering av läckan är lärdomen samma som när man drar av ett plåster: ju snabbare man rycker desto mindre ont gör det.