Sörjig soppa på Grand

Ledare Artikeln publicerades
Härinne ålas det.
Foto:Tomas Oneborg/SvD/TT
Härinne ålas det.

Grand Hôtel i Stockholm – för dig som njuter av surrealism. Den reklamjingeln vore värd ett ärligt försök från hotellets reklambyrå. För med sina senaste piruetter kring Sverigedemokrater, värdegrunder och andra tvålhala företeelser har ledningen gjort sitt bästa för att åstadkomma en sådan atmosfär.

När protesterna mot den gala som Sverigedemokraterna höll på hotellet för sina utländska fränder eskalerade till bojkott, höll hotelledningen först huvudet kallt men greps sedan av panik och framavlade en så kallad pudel, varmed företagets policy försäkrades en plats i absurdismens finrum.

Debatten visar hur ovana vi är att handskas med civila opinionsstrider i Sverige. Twittervänsterns barnsliga attacker mot hotellets betygsfunktion och maningar till bojkott visade på ett oroande förakt mot yttrandefrihet och näringsfrihet. Samtidigt står det faktiskt hotellet i princip fritt att motta eller avvisa vilka gäster som helst, även med krass hänvisning till opinionstryck. Och sedan ta konsekvensen av att bli gillade eller ogillade.

I USA är de här spelreglerna väl kända. Det handlar om konsumentmakt, som olika grupper utövar mot företag för att vinna opinionsstrider. Det kan handla om löjliga och aparta elIer välgrundade uppfattningar, beroende på vem man frågar. Men rågångarna för striderna är etablerade. I Sverige blir det förmodligen vanligare framöver och kanske kan Grand Hôtels agerande ses som ett exempel på denna utvecklings barnsjukdomar.

För det är åtminstone inget moget agerande det är frågan om utan ett skrämt verbalt ålande in i det sista. Trots att det i ett inspelat samtal framkommit att hotellets VD Pia Djupmark mellan skål och vägg inte alls haft synpunkter på gästernas vandel utan endast på sådana som renderade medialt riktad kritik, slingrades det vidare under påståendet att detta var ett slags smart skenargument för att bli av med partiet.

Senaste nytt – i skrivande stund, måste tilläggas, som ofta är i sådana här historier – är att Djupmark drivits in i det hörn där hon tvingats tillgripa värdegrundsargumentet: Endast de gäster som delar Grand Hôtels värdegrund kommer i fortsättningen att vara välkomna. Detta alltså på Stockholms enda säkerhetsklassade hotell.

Grand Hôtels ledning har därmed irrat in sig i absurditeter till den grad att den gör Bok & Biblioteksmässan rangen stridig som Sveriges främsta soppmakare av principer. Det värsta är att vi verkar gå in i en tid där vi kommer få se allt fler institutioner mer eller mindre frivilligt delta i tävlingen.

Sverigedemokraternas svar är nu att anfalla med motståndarnas vapen och i sin tur uppmana sina anhängare att bojkotta hotellet. Förhållningsskriften för konsumentkrig väntar på att skrivas även i Sverige.