Sveket mot landet

Ledare Artikeln publicerades

Glöm inte att tanka bilen i helgen.

Foto: Emil Langvad/TT

Det är nämligen sista chansen innan bensin- och dieselskatten höjs. Nyårshelgen 2017 kan i framtiden dessutom bli ett föremål för nostalgi. Regeringen har nämligen infört en indexering av skatten som innebär att den kommer höjas automatiskt varje år. Det är ett bra sätt att undvika konflikter i riksdagen och dessutom ett effektivt sätt att slippa höra talas om svikna vallöften.

Inför valet 2014 lovade den blivande finansministern Magdalena Andersson (S) att hon inte skulle höja skatten på drivmedel. Väljarna skulle kunna vara lugna, Socialdemokraterna skulle inte göra bensinen dyrare. Bara månader efter att Andersson blev minister använde hon ett historiskt lågt pris på råolja som förevändning för att höja skatten. Oljepriset återhämtade sig snart men skattehöjningen blev kvar.

Vid valet i september räknar Skattebetalarnas förening med att den tredjedel av bilisterna som kör över 2 000 mil per år betalat in 5 870 mer i skatt under mandatperioden på grund av regeringens löftesbrott. En betydande del av dessa hushåll bor i delar av Sverige där man inte kan välja bort bilen. Regeringens skattehöjningar slår mot dem som håller landsbygden levande.

För de allra flesta bilägare är fordonet en nödvändighet som man inte kan vara utan. Det innebär oväntade och förhållandevis stora utgifter. Särskilt för personer som inte har råd att köpa sig in i det problemfria ägande som nybilskunder kan åtnjuta. För större familjer och personer som bor på landet är ofta mindre och klenare, men också snålare, bilar uteslutet.

Regeringens föreslagna skatteväxling för törstiga bilar kommer lägga sten på börda för människor som inte har råd med eller behov av de elbilar som systemet skall främja. För hantverkare i och utanför städerna kommer detta bli kännbart.

I korten ligger också kilometerskatten på lastbilstransporter. Det finmaskiga nät av vägar som finns ute i landet är omöjligt att ersätta med tågtransporter. Förslaget kommer tynga ned bas- och skogsindustrin på ett sätt som ytterligare slår mot landsbygden.

Trots samverkansminister och stora grepp kring landsbygdspolitiken från regeringens sida verkar det som att konsekvenserna av dessa reformer inte fullt ut analyserats. Den gröna skatteväxlingen kom till som förslag efter diskussioner mellan finansminister Andersson (S) och klimatminister Isabella Lövin (MP) och skattehöjningen på drivmedel presenterade finansministern på egen hand. Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (S) har lyst med sin frånvaro.

Utsläppen från bilparken har minskat stadigt sedan 2007, ändå vill regeringen sätta press på landsbygdsbor och resurssvaga.

Sverige har världens femte högsta bensinskatt och näst högsta dieselskatt. På nyårsdagen påbörjas resan mot förstaplaceringen. Se till att tanka bilen full innan dess.