Annons
Nyheter

Kunskapslotteri i Kronoberg

Nyheter • Publicerad 17 september 2013
Dyslexi kräver särskild pedagogik, inte bara lästräning. Foto: Per-Erik Sandebäck
Dyslexi kräver särskild pedagogik, inte bara lästräning. Foto: Per-Erik SandebäckFoto: 

19–22 september genomförs den stora europeiska dyslexikonferensen EDA 2013 (European Dyslexia Association) i Växjö. Forskare från hela världen kommer då att presentera och diskutera de senaste rönen kring dyslexi och hur detta påverkar barns inlärning och skolgång.

Kunskapen om vad som krävs för att ge dessa elever en bra skolgång är numera stor men enligt en ny rapport varierar stödet till elever i Sverige med särskilda behov mellan kommuner, och mellan skolor i samma kommun. Det betyder att alla elever inte får samma grundläggande möjligheter att lära sig läsa och skriva.

Annons

När världens dyslexi­blickar nu riktas mot Växjö är det därför hög tid att fråga sig hur kommunerna i Kronobergs län hanterar dessa frågor. När Demoskop frågade Sveriges 100 största kommuner valde de två kommunerna i Kronobergs län som var tillfrågade, Växjö och Ljungby, att inte svara. Det finns dock en stor risk att situationen i Kronobergs län inte skiljer sig från den i resten av Sverige.

Demoskop fick uppdraget av Dyslexiförbundet FMLS, Föräldraföreningen för Dyslektiska Barn FDB och Inläsningstjänst AB att kartlägga kommunernas hantering av stöd till elever med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi. Syftet var att undersöka vad kommunen gör för att garantera att eleverna får det stöd de behöver. Studien genomfördes 13 maj – 4 juni och riktade sig till de 100 största kommunerna. Resultatet visar att hälften av kommunerna saknar en central handlingsplan för grundskolans arbete med läs- och skrivsvårigheter i syfte att skapa enhetlighet mellan kommunens skolor.

Dyslexi kräver särskild pedagogik, inte bara lästräning. Eleverna behöver också inlästa läro­medel och verktyg. I många kommuner har alla elever möjlighet att få rätt hjälp­medel, men hälften av Sveriges kommuner gör inget för att säkerställa att eleverna får tillgång till inlästa läromedel och datorer efter behov. Där är det i?stället den enskilda skolans och rektorns resurser och prioriteringar som avgör, varför ett kunskapslotteri uppstår.

Det är helt orimligt att det inte finns någon enhetlighet i ambitionsnivån mellan och inom kommunerna. Alla elever måste få samma grundläggande möjlighet att lära sig att läsa och skriva, oavsett var man bor och går i skola. Det ska inte vara slumpen som avgör elevernas framtida möjligheter.

Enligt Skolverket saknade 22 procent av eleverna i årskurs 9 fullständiga betyg våren 2012. tolv procent var inte behöriga till nationella program i gymnasiet. Många av de här eleverna har läs- och skrivsvårigheter.

Kommuner med handlingsplan för grundskolan hanterar lösningar kring läs- och skrivsvårigheter mer strukturerat. Det borde alla kommuner kunna erbjuda eleverna, också i Kronobergs län. Därför krävs krafttag – nu. Vi vill att alla kommuner i länet ska:

1. Upprätta en enhetlig handlingsplan för hur alla skolor i kommunen ska ge elever i läs- och skriv­svårigheter det stöd som de behöver

2. Säkerställa att hjälpmedel och inlästa läro­medel finns tillgängliga för alla inom kommunen

3. Värna om lärare, genom utbildning och kontinuerlig fortbildning under hela yrkeslivet

Nu kastar vi handsken till Kronobergs kommuner. Skrota kunskapslotteriet. Alla elever har rätt till en bra start i livet. Det vinner vi alla på.

Annons

BENGT-ERIK JOHANSSON

EVA HALLDÉN

JAKOB SKOGHOLM

Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons