Näktergalen behövs –satsa för framtiden
Många gånger tänker man kortsiktigt när det gäller olika satsningar. Blir det några ekonomiska vinster?
Eller är det kanske så att de långsiktiga mänskliga vinsterna kan överväga de kortsiktiga ekonomiska? Kan det kanske till och med vara så att det blir långsiktiga ekonomiska vinster?
Efter allt vad man har kunnat läsa, höra och se i media den senaste tiden när det gäller skolresultat, lika värde, segregering med mera så borde svaret vara självklart!
Trots det är det just dessa frågor jag ställer mig som projektledare för Näktergalen mentorsprojekt, ett samverkans projekt mellan Växjö kommun och Linnéuniversitetet som har funnits i Växjö sedan 2009, (sedan 2012 har även Swedbank varit med som extern finansiär), nu när projekttiden börjar närma sig sitt slut!
Näktergalen Växjö är ett mentorsprojekt som vänder sig till studenter på Linnéuniversitetet, studieort Växjö. Projektet syftar till att skapa möten mellan grundskolebarn (Centrumskolan, Islamiska skolan, Pilbäckskolan och Ulriksbergskolan) i åldern åtta till tolv år och studenter vid universitetet.
Mentorn träffar sitt barn en gång i veckan under perioden oktober till maj och de hittar då på olika saker som de bestämmer tillsammans, till exempel läsa, besöka bibliotek, bada, baka, fiska, lära känna Växjö, besöka olika sponsrade idrottsevenemang och idrottsanläggningar, idrotta och spela spel, med mera.
I mötet mellan student och barn skapas en relation där man ger och tar, lär sig något om sig själv och berikar varandra. Grundtanken bakom Näktergalen är ömsesidig nytta för alla inblandade.
För både barn och mentorer innebär Näktergalen ny vänskap, nya kunskaper och nya erfarenheter. Vi lär oss att förstå varandras likheter och olikheter. De som kanske inte skulle ha träffats, träffas nu.
För barnen finns många vinster med att ha en mentor. De får en egen vuxen vän som ger dem tid och uppmärksamhet. Mentorn blir en länk till nya upplevelser och vyer men också en förebild som kan bidra till ökat självförtroende och självkänsla.
Under sin tid som mentor tränar studenterna många värdefulla kompetenser, bland annat ledarskap, problemlösning, förhållningssätt, värderingsförmåga samt att visa självkännedom och empatisk förmåga vilket de kan komma att ha nytta av både i utbildningen och i sina framtida yrken. Genom att vara mentor lär man sig om livet, man kan kalla det en bildningsresa som sker parallellt med den utbildningsresa som studenterna gör. Något viktigt att bära med sig i sitt CV. Det långsiktiga målet med Näktergalen är att bredda rekryteringen till högskolan och motverka social snedrekrytering samt att utbilda goda samhällsmedborgare.
De gjorda utvärderingarna visar på att barn, föräldrar, studenter, skolor och andra involverade är mycket nöjda med Näktergalen mentorsprojekt.
Näktergalen mentorsprojekt har nu påbörjat sitt sista mentorsår i denna projekttid (2012-2015) och det verkar finnas tvivel från Växjö kommuns sida att fortsätta detta samarbete. För att projektet ska kunna fortgå måste både kommunen och universitetet finnas med och Linnéuniversitetet är positivt till en fortsättning under förutsättning att även Växjö kommun ställer upp.
Håkan Hansson.
Näktergalen finns även i Europa. Näktergalen utvecklades 1997 under ledning av Carina Sild-Lönnroth vid Malmö högskola. Det är därför ett väl beprövat koncept som Näktergalen verkar efter. Verksamheten har rönt stort intresse både nationellt och internationellt och finns i?dag vid ett tjugotal olika universitet och högskolor i Sverige och övriga Europa. Ordförande är Carina Sild-Lönnroth. Näktergalen Växjö sitter med i den internationella styrelsen.