De bygger en säker grund för framtiden

ÄLMHULT ,
Utvecklande arbete. Teknikeleverna Melker och Lisa Johansson med specialläraren Amelie Fürst, och några prototyper som skapats under utbildningen på Haganässkolan. "För ett par år sedan hade vi svårt att locka sökande till programmet, men nu har det svängt och är ordenligt populärt", säger Amelie Fürst.
Foto:
Rustar för framtid i säker bransch. Otto Johannesson och Oscar Axelsson, båda från Älmhult, behöver inte vara oroliga för vad de ska göra efter plugget.
Foto:
"Det här var mitt förstaval. Bygg- och anläggning i Växjö och fordonsprogrammet var andra- och tredjevalet", säger Oscar Axelsson, till vänster.
Foto:
Foto:

Det var inget kallt kalkylerande som förde dem in på rätt kurs med lysande möjligheter. Men ett gäng elever på Haganässkolan har verkligen krattad väg ut på marknaden.

– Företagen rycker i byggarna långt innan de gått ut gymnasiet, säger yrkesläraren Mats Böckman.

Artikeln publicerades 26 oktober 2017.

Bosse Edvinsson har problem.

Han hittar inte tillräckligt med folk för att utföra alla uppdrag som golv- och målerifirman får.

– Tänk om lärlingssystemet hade högre status eller om jag kunde ta emot prao-elever redan i högstadiet. För det är verkligen kris i branschen och vi måste föryngra, säger han.

Bosse Edvinsson driver Elme Golv & Måleri Entreprenad AB och har varit sin egen i snart 30 år.

– Det var tufft från början men de senaste 20 åren har det varit närmast hopplöst att hitta golvläggare, säger han.

– Det handlar inte om lön utan om att skolorna och SYO-konsulenterna misslyckats med att styra elever till vissa yrkesförberedande utbildningar. I dag har jag tre gubbar igång – en som flyttat hit och två som pendlar, varav en tio mil tur och retur dagligen.

På Haganässkolan är det framför allt presumtiva snickare som dras till gymnasiets bygg- och anläggningsprogram.

– Jag önskar att vi hade större bredd och kunde leverera nyutbildat yrkesfolk även till en lokal golvläggarfirma, men det är svårt att locka elever till en del inriktningar, säger yrkesläraren på bygg- och anläggningsprogrammet, Mats Böckman.

– Jag tänkte först bli plåtslagare, men jag ångrade mig och tänkte under första året här, säger Oscar Axelsson, som nu går näst sista terminen med snickare som profilval.

Tre dagar i veckan har han praktik. Tillsammans med klasskompisen Otto Johannesson hjälper han till med bygget av nya idrottshallen vägg i vägg med gymnasieskolan. För tillfället spikar de spånplattor.

– Pappa har visserligen byggfirma men det var inte det som avgjorde. Ett tag funderade jag på samhälle, fast jag är inte så mycket för att plugga så det hade nog inte varit något bra val, säger Otto med ett snett leende.

Båda har sommarjobbat som snickare och efter ytterligare lärlingstjänst är de snart redo att fylla luckor på en marknad som verkligen behöver dem.

– Alla som vill ha jobb får det efter att ha gått bygg- och anläggning, konstaterar Mats Böckman.

Det var andra tider när han själv halkade in på lärarbanan för 17 år sedan.

– Jag hade jobbat som verkstadssnickare, golvläggare och byggnadsarbetare, men så kom byggkrisen och jag blev uppsagd, säger han.

Så snickaren såg om sitt hus, läste pedagogik på distans och utbildade sig till lärare. I dag skickar han ut elever i en ny byggboom.

Lisa Johansson och Melker Johansson går andra året på tekniska programmet, som är högskoleförberedande. Båda är medvetna om att det finns gott om möjligheter för dem på arbetsmarknaden.

– Mitt intresse finns på designsidan – mer inredning och liknande än datorer, om jag säger så. Därför har jag valt design- och produktutveckling som inriktning. Just nu håller en klasskompis och jag på att göra småskaliga modeller till förpackningar för pepparkakor, berättar Lisa.

– Det är klart att jag funderade lite på jobbchanser innan jag bestämde och jag hade hört att det finns gott om möjligheter inom teknik. Till slut stod det mellan det här programmet och naturvetenskap men jag blev bara mer och mer intresserad av IT när jag gick i nian. Jo, det är nog så att de tycker att jag sitter lite för mycket vid datorn hemma, men så länge det går bra i skolan är det okej, säger Melker som har valt inriktning informations- och medieteknik och hoppas på en framtid som programmerare eller kanske spelutvecklare.

Amelie Fürst är lärare på teknikprogrammet, med fokus på profilen design- och produktutveckling. Hon konstaterar att det finns gott om företag i kommunen som skolan har kreativt utbyte med.

– Under vårterminen kommer Lisa, Melker och deras klasskompisar exempelvis att involveras i ett projekt med Ikea, berättar hon.

Och förklarar vidare:

– Det handlar om ett tvärvetenskapligt designuppdrag som inleds med besök på Ikeas prototypverkstad och testlabb. Sedan ska en designingenjör förse dem med uppgifter.

Som sagt, krattad manege för de som är på rätt kurs.

Fakta

Paradox på arbetsmarknaden

Det finns stark efterfrågan på personer med särskilda yrkeskompetenser och gott om arbetsgivare med rekryteringsbehov. Med en stark konjunktur där det ställs allt hårdare krav på utbildning och erfarenhet uppstår den något paradoxala situationen att arbetsgivare inte finner den kompetens de efterfrågar samtidigt som många personer är arbetslösa.

Brist på arbetskraft riskerar att hämma sysselsättningsutvecklingen och bromsa tillväxt och välfärdens finansiering.

Industritekniska programmet är ett specifikt problembarn som haft för få sökande och legat nere några år, trots att det finns gott om lokala branschföretag som behöver anställa.

Under Öppet hus på Haganässkolan den 26 oktober lanseras utbildningen åter för målsmän och presumtiva gymnasieelever, med lockrop om goda framtidsutsikter.

Visa mer...