Sponsrat innehåll

ANNONS Länsförsäkringar Fastighetsförmedling

Andys fem bästa säljtips

Foto:Magnus Olsson

I en bra affär ska både säljare och köpare vara nöjda. Det blir extra aktuellt när en bostad ska byta ägare. Eftersom det ofta är en av livets största affärer för alla inblandade. Här delar Andy Jerez på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling med sig av sina bästa säljtips.

Den här texten är producerad av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling. Den är inte skriven av Smålandspostens journalister.

– Jag tror ingen är född till säljare, men alla kan lära sig att sälja och att göra det på ett bra sätt, säger Andy Jerez.

Efter att i flera år ha jobbat med försäljning på försäkringssidan tog han i fjol steget över till fastighetsförmedling som mäklarassistent i Växjö. Nu ett drygt år senare är sista tentan precis skriven och han är färdigutbildad mäklare.

– Jag är civilekonom i grunden och har länge varit intresserad av hur just bostadsmarknaden är uppbyggd och hur den påverkar ekonomin både på mikro- och makronivå. Att jag nu blir licensierad mäklare och får chansen att lotsa andra fram till bra affärer inom det området ser jag som en härlig utmaning.

Både Växjö som stad och dess minst sagt expansiva bostadsmarknad har Andy god koll på. Han är född och uppvuxen här och har genom åren hunnit bo i flera olika stadsdelar innan han förra året flyttade in i nybyggd bostadsrätt tillsammans med sin sambo i Växjös eget Nyhavn längs Södra Järnvägsgatan.

Så han har själv färsk erfarenhet av att köpa bostad och nu ska han framförallt hjälpa sina kunder att sälja bostäder, med inriktning på både villor och bostadsrätter. Sin säljfilosofi har han helt klar för sig, här är Andys fem bästa säljtips:

Alla kan lära sig - precis som jag sa tidigare, ingen är född till säljare. Läs på, lär från de som redan lyckats och jobba hårt.

Förståelse - se till att sätta dig in i målgruppens situation. Identifiera deras behov och kom fram till hur du kan fylla dem.

Prata med kunden på kundens sätt - alla människor är olika, lyssna och anpassa din insats efter vad var och en behöver istället för att köra samma race med alla.

Transparens - var proffsig och kör alltid med öppna kort. Så bygger du upp förtroende och skapar nöjda kunder som rekommenderar dig vidare.

Sammanfatta alltid med kunden - det är viktigt att alla parter i en affär förstår och har samma bild av alla detaljer. Så var noga med att all information kunden behöver går fram.

Kolla in Andy Jerez aktuella bostäder här.