Sponsrat innehåll

ANNONS Börjes Tingsryd

Därför älskar hela Småland Börjes i Tingsryd

Fr vänster Anders Rungegård, Anna Rungegård och Niklas Rungegård
Fr vänster Anders Rungegård, Anna Rungegård och Niklas Rungegård

Just nu tävlar butikerna i landet om vem som har mest närodlat. För Börjes i Tingsryd behöver man inte ens tävla – just det närodlade har varit företagets signum sedan drygt 50 år tillbaka.

Den här texten är producerad av Börjes Tingsryd. Den är inte skriven av Smålandsposten.

– Ja det blev inne för några år sedan men för oss har det alltid varit en självklarhet och vi har handlat närproducerat sedan 1964. Vi handlar äpplen från Urshult, jordgubbar från Näsum, charkuterier från Åkes Hemlagade i Tingsryd osv. Familjen har även en egen gård med köttproduktion och mer närproducerat än så kan det inte bli, dessutom är allt kött vi säljer på Börjes svenskt! Vi värnar även mycket om svenska varumärken till skillnad från många av våra konkurrenter som kör sina egna märken och fasar ut kvalitetsmärkena. Hos oss känner kunden igen varorna och kan alltid känna sig trygg med sina inköp, säger VD Anders Rungegård.

Börjes i Tingsryd är nu inne på tredje generationen entreprenörer – att varumärket stärks år efter år beror hela tiden på att varuhuset är unikt och ligger i framkant genom att göra saker annorlunda.

Som med det närproducerade.

Som med satsningen på hästsportvaruhus.

Som med... ja listan kan göras hur lång som helst.

Berätta gärna hur allt startade. Hur kunde Börjes i lilla Tingsryd växa och bli Smålands mest kända varuhus?

– Den 3 april 1944, 24 år gammal öppnade Börje Rungegård tillsammans med sin fru Greta en liten manufakturaffär på 30 kvadratmeter i det lilla samhället Tingsryd. Men Börje Rungegårds affärsanda började långt innan dess då han i tidig skolålder beställde blyertspennor och skrivmaterial från Åhlén & Holm och sålde till sina klasskamrater, lite billigare än skolläraren själv. Denna idé att vara lite billigare än konkurrenterna blev Börjes ledstjärna under sin affärskarriär. Detta affärstänk har sedan förts vidare till den andra generationen och Börjes drivs idag av den tredje generationen med samma grundidé. Att erbjuda kunderna kvalitetsvaror till priser lägre än konkurrenterna, säger Anders.

Hur började din resa på Börjes?

– Jag har växt upp i företaget och en stor del av ens liv har kretsat just runt Börjes. På alla kalas och släktmiddagar har det pratats jobb och man har tillbringat många timmar i varuhuset enda sedan barnsben. Jag började arbeta som 13 åring med att klippa gräs om somrarna för att sedan efter gymnasiet börja på kontoret och sköta kassaavstämningen. Sedan var jag iväg några år och studerade ekonomi i Göteborg och efter det tog jag anställning på en redovisningsbyrå i Växjö där jag arbetade i 8 år. Men jag släppte inte Börjes helt under dessa år utan var bland annat projektledare tillsammans med min kusin Anna för etableringen av vårt andra externa Hästsportsvaruhus i Stockholm. Min far Bengt-Åke har alltid uppmuntrat mig att se sig om utanför varuhusets väggar och söka erfarenheter från andra ställen och det är jag väldigt glad idag att jag lyssnade på. Jag har alltid känt ett kall att driva vidare farfars och den andra generationens livsverk och det är fantastiskt roligt att vara hemma igen och arbeta med syskon, kusiner och vår fantastiska personal.

Vilka utmaningar har ni stött på genom åren?

– Det har alltid varit en hård konkurrens men farfar låg alltid i framkant och genom att vara unik och annorlunda i vårt affärstänk har vi stått starka trots att vi verkar på en liten ort. Förr hade vi stängt alla röda dagar och detta satt djupt i själen hos oss alla men marknaden och köpbeteendet har ändrats mycket och vi kände att vi var tvungna att öppna upp söndagar, allt för att tillgodose kundens behov. Dock håller jag stenhårt fast vid att människan behöver en i vilodag i veckan, speciellt i dagens stressamhälle så jag önskar det skulle regleras som i vissa andra länder.

– I dag är konkurrensen stenhård och digitaliseringen har gått fruktansvärt fort de senaste 10 åren och där kan jag känna att vi inte riktigt har hängt med. Men vi investerar nu i nytt affärssystem och ny e-handel för att ligga i framkant. Nya e-handeln beräknas vara klar under våren och där kan man handla hem det mesta för häst, hund och katt men också möjlighet att beställa cateringprodukter såsom smörgåstårta, bakelse och den berömda räksmörgåsen från Börjes.

Hur ser framtiden ut, vad är viktigt för att lyckas i er bransch?

– För vår del gäller det att ligga i framkant utan att tappa själen och det unika med Börjes Tingsryd. Åter igen så går digitaliseringen fram med stormsteg och vi kommer vara med på en del av den resan men vi tror på det mänskliga mötet och den personliga kontakten och det är det vi kommer lägga störst fokus på.

– Vi har en anrik historia och ett starkt varumärke och det känns tryggt inför framtiden. Ett av våra ledord är ”Ständig utveckling med traditionen i behåll” ett uttryck som Börje själv myntade och detta lever vi hårt efter än idag säger Anders.

Läs mer om Börjes i Tingsryd