Sponsrat innehåll

ANNONS Pepins

SkyMap siktar högt och du är välkommen med på resan

Foto:Jonas Ljungdahl

Flera småländska företag har redan valt Pepins och aktiebaserad crowdfunding för att finansiera en expansion. Nu är det SkyMaps tur att ta nästa steg genom en emission på 20 miljoner och har du bara 500 kronor kan du bli en av delägarna. Eftersom hälften tecknades på bara fem dagar av investerare i bygg- och fastighetsbranschen, så är det bråttom för den som vill hänga med på framgångsresan!

Den här texten är producerad av Pepins. Den är inte skriven av Smålandspostens journalister.

Växjöbaserade SkyMap startades 2015 av Jon Bengtsson med syfte att digitalisera och effektivisera bygg- och förvaltningsprocessen för att öka produktiviteten.

– Sverige är ett av de dyraste länderna i världen att bygga i och branschen är gammaldags. Fortfarande är det mycket som printas ut. Samtidigt har alla större byggbolagen digitalisering högt upp på sina agendor, berättar Markus Moding, tf vd på SkyMap.

Företaget har utvecklat den digitala plattformen SkyPortal, där kunden lägger in all information som gäller ett byggprojekt eller en fastighet. Med all information samlad på ett ställe blir det enklare att överblicka hela processen eller fastighetsbeståndet. Dessutom sparas allt och kan användas under hela fastighetens livslängd, även om den byter ägare.

– I dagsläget är oftast fastighetsskötaren den ende som vet något om fastigheten och när den personen slutar försvinner all kunskap, fortsätter Markus Moding.

SkyMap har dessutom de två kompletterande tjänsterna digital byggmätning samt drönarscanning och 3D-visualisering.

– Vår lösning går att använda från det man börjar planera en byggnation, genom hela förvaltningsfasen och så länge fastigheten finns. Oavsett uppgång eller nedgång i byggbranschen måste företagen bli mer effektiva för att bli konkurrenskraftiga och tjäna pengar och det hjälper SkyMaps lösning till med, förklarar Markus Moding.

Sedan starten har företagets intäkter nästan fördubblats och är idag väletablerat i Smålandsregionen med kunder som Skanska, Volvo Group Real Estate och Svenska Kraftnät. Nästa steg är att nå ut i resten av Sverige, vilket är en av anledningarna till emissionen på Pepins.

– Vi har ett tiotal medarbetare, som vi räknar ska vara dubbel så många om ett år. Huvudkontoret kommer att fortsätta att vara i Växjö, det är här vi ska växa. I Stockholm och Västsverige har vi startat joint venture bolag med företag som är starka i regionen och som kan hjälpa att accelerera SkyMaps försäljning.

I den nya styrelsen finns också personer med lång erfarenhet av digitala lösningar. Både Leif Johansson och Christer Nilsson, har suttit bl a i Fortnox styrelse och varit ordförande under olika perioder. Nu blir Leif Johansson SkyMaps styrelseordförande och Christer Nilsson ledamot.

– Arbetet pågår också med att rekrytera en ny vd, berättar Markus Moding.

Att ett spännande och nytänkande företag som SkyMap valt att göra sin emission på Pepins var förstås ingen slump.

– Vi vill sprida medvetenheten om företaget och vår produkt och tror på det här sättet att utveckla bolaget ytterligare, avlutar Markus Moding.

Kanske passar Pepins modell extra bra i Småland, för SkyMap är inte det första företag i regionen som valt att ta in pengar och delägare på detta sätt. Alvestaglass var en av de allra första men valde, till skillnad mot de flesta andra, inte Pepins för finansieringens skull. Se vilka småländska bolag du kan bli delägare i.

– Vi tände på möjligheten att få in många ambassadörer för oss i hela landet, berättar vd Richard Hertvig.

Resultatet blev drygt 800 nya ägare, som efter köp och sälj av aktier ökat till 1200¬–1300.

– Det här fungerar mycket bra för konsumentvaror som är i låg- eller mellanprisklassen. Vi håller kontakt med våra ägare genom att kontinuerligt skicka ut rapporter och får många positiva mejl från våra ambassadörer.

Urbangreen, som är ett av Sveriges ledande bolag inom greentech, såg i sin tur såg både fördelen med att få in externt kapital och en egen ”säljkår”, som vd:n Marcus Edvinsson kallar delägarna.

– Vi hade redan en pågående dialog med mer traditionella intressenter om att gå in med kapital i bolaget, men den processen var väldigt trög. En expert vi hade till hjälp föreslog då att vi skulle testa crowdfunding och det blev otroligt spännande.

På bara åtta dagar uppnådde Urbangreen målet på 20 miljoner.

– Tack vare våra många delägare har vi också fått in rena ”leads” som lett till affärer, berättar Marcus Edvinsson.

Även om Urbangreens verksamhet ligger rätt i tiden och många spännande projekt väntar, väljer man att växa lagom fort. Och omöjligt med en nyemission på Pepins är det inte.

– Vi stänger inga dörrar. Marknaden finns, konstatar Marcus Edvinsson.

Visst låter det spännande? Bli en affärsängel och delägare i en framtidens stora företag du också! Läs mer på pepins.com.