Uppåt för Ikea – sålde för nära 18 miljarder
Ikeas försäljning i Sverige steg med sex procent det gångna verksamhetsåret, september 2018–augusti 2019, till 17,8 miljarder kronor jämfört med samma period i fjol. Det är en högre tillväxt än året före. Även globalt var tillväxten lika stor.
Men ökningen i volym är inte riktigt lika stor, den svagare kronan gör att priserna stiger. Lena Herder säger dock att Ikea inte höjt priserna mot kund lika mycket som inköpspriserna har stigit.
-Så vi har fått jobba mer med lönsamheten, säger Herder.
Här saknas innehåll
Renoverar mer
Några resultatsiffror redovisas inte nu, men hon säger att resultatet har lyft trots de dyrare inköpen.
Lena Herder lyfter fram satsningen på hållbarhet och mer försäljning av servicetjänster, det senare är det som ökar mest, som orsaker till att Ikea tagit marknadsandelar av konkurrenterna. Och den oroligare bostadsmarknaden kan, trots allt, ha fått hushållen att köpa mer.
-Om man inte flyttar kanske man renoverar desto mer, säger Lena Herder.
Växer på nätet
Försäljningen på nätet ökar mest, procentuellt. 11,6 procent av försäljningen sker online, jämfört med runt tio procent året före. Men enligt Ikeachefen har även samtliga 20 svenska varuhus lyft försäljningen, ungefär lika mycket över hela landet. Inga spår av butiksdöd, hos Ikea alltså, om man ska tro Ikeachefen.
-Vi har fortfarande behov av att möta kunderna fysiskt, säger Herder.
Några nya varuhus enligt den gamla traditionella modellen planeras inte, däremot en modernare variant i Stockholmsområdet, enligt Lena Herder.
Olle Lindström/TT