Annons
Nyheter

Klagomålen på flyget ökade igen

Svenskarnas klagomål på flyget ökade för tredje året i rad. Förseningar, inställda flyg och bolag som går i konkurs men också att fler tar reda på sina rättigheter är några av förklaringarna.
Konsument • Publicerad 14 januari 2018
Foto: Gorm, Kallestad

Klagomålen på flygtransporter var den överlägset största kategorin som Konsumentverket tog emot, visar en sammanställning som gjorts av myndighetens avdelning Konsument Europa.

2015 var 16,3 procent av klagomålen som kom in riktade mot flyget. 2016 ökade siffran med mer än fyra procentenheter och för 2017 ligger andelen på 30,4 procent.

Annons

Näst mest klagar svenskarna på bilar och motorcyklar, inklusive hyrbilar och bilvärderingstjänster, 12,6 procent förra året.

Att flyget sticker ut så pass mycket har en rad förklaringar, säger Jolanda Girzl, direktör för Konsument Europa.

– Det vi kan se är att konsumenterna på ett helt annat sätt hittar information om vad som gäller vid försenade och inställda flyg på vår webbplats, och att fler letar efter tips på vad man ska tänka på om man anlitar privata kompensationsbolag, säger hon.

Enskilda händelser påverkar också i hög utsträckning. När exempelvis hotellkedjan Low Cost Holiday gick i konkurs 2016 ökade klagomålen markant inom den kategorin.

2017 gällde många av klagomålen Air Berlin, men också Norwegian och Lufthansa.

– Det var vissa bolag som hade ekonomiska problem, konkurser eller ställde in flygningar som gjorde att vi fick den här ökningen förra året, säger Jolanda Girzl.

Klagomålen på farmaceutiska produkter, som läkemedel och naturläkemedel, minskade 2017 till 5,9 procent efter att ha haft en uppgång året innan på mer än fem procentenheter. Det handlar till stor del om abonnemang på exempelvis bantningspiller där du tackar ja till ett provpaket för 39 kronor men sedan tvingas köpa fler paket för hundratals kronor.

– Vi såg en minskning i antalet klagomål om abonnemangsfällor eftersom vi hade en kampanj, lanserade pressmeddelanden och tack vare er eftersom ni skrev mycket om det, säger Jolanda Girzl.

Niklas Svahn/TT

Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons