Krocktestare nonchalerar fortfarande kvinnor

Trafik Artikeln publicerades
Foto: Sverker Dahl/TT

– Man kan prata om vikt och längd och egenskaper. Men om man lyfter blicken lite grann så är det så att kvinnor finns. När det kommer till de krav som samhället ställer på fordonen är det bara mannen som är representerad, säger Astrid Linder, forskningschef vid Väg- och transportforskningsinstitutet (VTI).

Astrid Linder har tillsammans med forskningskollegor på Chalmers i Göteborg tagit fram en prototyp för en krockdocka av en genomsnittlig kvinna. Undersökningar visar att resultaten av krocktester blir annorlunda om det är en manlig eller kvinnlig krockdocka som sitter i framsätet. Kvinnor råkar dessutom ut för whiplash-skador dubbelt så ofta som män.

– Det är ingen som har använt sig av den kunskapen som finns framtagen och sammanställd i den här prototypen. Det är det initiativet som inte har tagits. Inte någonstans i hela världen. Det är större än Trafikverket och Sverige – det är så här det ser ut globalt, säger Astrid Linder.

Euro NCAP, den samarbetsorganisation som säkerhetstestar bilar, använder flera olika krockdockor i dag. En genomsnittlig man används, även en som är fem procent större och en som är fem procent mindre än genomsnittet. Den kvinnliga prototypen har alltså aldrig använts.

– Det har varit känt i många år att det finns fysiska skillnader mellan män och kvinnor. Vi har uppmärksammat det här tidigare. Vi tycker att det är uppseendeväckande att det inte händer någonting, säger Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännens Riksförbund, till TT.

Det är inte enbart längd och vikt som skiljer den genomsnittlig manliga krockdockan från den kvinnliga. Den kvinnliga har exempelvis bröst och mindre muskelmassa än den manliga. Mängden muskelmassa är högst relevant när man ska återskapa vad som sker med kroppen i en krocksituation.

– När vi talat med Trafikverket som är den svenska medlemmen i Euro NCAP, eller när vi pratat med Euro NCAP själva, så anser de att de täcker in hela befolkningen när de använder den nedskalade krockdockan. Det anser att den motsvarar en kvinna då, säger Carl Zeidlitz.

Motormännens Riksförbund anser att Trafikverket borde använda sitt medlemskap i Euro NCAP till att påverka och framförallt undersöka skyddet för whiplash som fler kvinnor än män är drabbade av.

Astrid Linder anser att frågan behöver upp på en högre nivå. Det är Transportstyrelsen som är ansvarig för regelverket och Trafikverket som är aktiva i Euro NCAP, men det är de politiska besluten som driver utvecklingen.

– Det ser ut så här i hela världen och den här frågan måste drivas från politikerna. Man kan inte förvänta sig att ett enskilt bilföretag ska driva det här när inte samhället säger att det krävs, säger hon.

Ella Sundström/TT